מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: היחוד של תאי גזע מדם טבורי – חלק 4

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: היחוד של תאי גזע מדם טבורי – חלק 4

הם יכולים לשפר ראיה

אם לימבוס (קצה אנטומי) של קרנית נפגע או ניזוק, תתכן ירידה במספר תאי גזע משגשגים. ירידה בכמות תאי גזע פוגעת בצלילות של הקרנית ויצירת רקמת צלקת. תאי גזע טבוריים, כולל CD34, מועילים בחלק מהמקרים האלה.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

אמנם במקרים בהם נאווסקולריזציה (יצירת כלי דם חדשים) הינה חלק מהפתולוגיה, כגון ניוון מקולרי או רטינופטיה על רקע סכרת, טיפול בחמצן בלחץ גבוה יכול להועיל יותר מאשר טיפול בתאי גזע. חסר חמצן הינו בדרך כלל הסיבה הראשונית לגדילת כלי דם חדשים, ולכן טיפולים בחמצן או אנטיאוקסידנטים יכולים לעזור בריפוי רקמות העין ללא עליה בנאווסקולריזציה, שעלולה לפגוע בשדה הראיה.

לאחרונה נטיפול בעזרת קטטריזציה שימש כ"ספק" תאי גזע מזנכימליים של חבל הטבור ישירות בכלי דם, שמזינים את איזור המקולה של עין המטופל. כעבור שבוע מהטיפול המטופל הצליח שוב לראות דמויות קרובות לאחר שנים של עוורון.

בשלושה מקרי עוורון קורטיקלי בילדים, טיפולים בתאי גזע מחבל הטבור, עם יתרון כמותי ל CD133+, תאי אב עצביים, גרמו לשיפור משמעותי בראיה. הטיפולים בוצעו מחוץ לארה"ב.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

הם יכולים לשפר את התסמינים של תסמונת דאון

המאפיינים הקליניים של תסמונת דאון שנוצרה עקב שילוש מקטע 21q22של כרומוזום 21 (=טריזומיה 21) הינם פיגור שכלי, פגמים במבנה הפנים והגולגולת, פגמים בלב, מעי, מערכת חיסון וסיכון מוגבר למחלות אחרות, כולל לויקמיה ואלצהיימר. סיבוך של התסמונת הינו הצטברות משקעי עמילואיד בטא רעילים במח וכנראה גם בכלי דם.

תוכנית רפואית מקיפה שכוללת:

1. ניטור זיהומים

2. סילוק מתכות רעילות

3. תמיכה מיטוכונדריאלית (לצורך הפקת אנרגיית ATP עבור התא)

4. אנטיאוקסידנטים (להורדת בטא עמילואיד ולצורך הגנה על נוירונים)

5. פקטורי גדילה לצורך הגנה על נוירונים ונוירוגנזיס

6. תאי גזע טבוריים (בעיקר אלו שהוחדרו בהם מקטעים גנטיים)

טיפול מקיך זה אמור להפחית חלק מתסמיני תסמונת דאון. זהו גבול חדש ומפליא עבור תאי גזע טבוריים אנושיים. אנחנו אופטימיים כי חלק מהילדים עם שיתוק מוחין הגיבו לתאי גזע טבוריים והראו שיפור קוגניטיבי, כולל שיפור ביכולת הבנה, הגיון, אוצר מילים, לימוד וזכרון.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי