מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: אינסולין, תזונה מונעת והתמיינות תאי גזע דמיים בזבוב הפירות.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: אינסולין, תזונה מונעת והתמיינות תאי גזע דמיים בזבוב הפירות.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה הוכיחו שאינסולין ותזונה מסוימת מונעים מתאי גזע דמיים להתמיין לתאי דם בוגרים בדרוזופילה, זבוב הפירות. את הממצא ניתן ליישם בחקר תגובה דלקתית והתפתחות שורות הדם כתגובה לשינויים תזונתיים בבני אדם.

מניעת התפתחות של תאי גזע או תאי אב לתאי דם חשובה, כי הם דרושים ליצירת אספקת דם לזבוב פירות בוגר.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

"במחקר גילו שתאי גזע דמיים מקבלים אותות סיסטמיים מאינסולין ופקטורי הזנה, במקרה זה חומצות אמינו חיוניות, שעזרו להם לתחזק את ה"גזעיות" שלהם", אמר מחבר ראשי אוטפל בנריי, פרופסור ויושב ראש של מחלקה לביולוגיה תאית, מולקולרית והתפתחותית ב- Life Sciences וחוקר במרכז לרפואה רגנרטיבית ע"ש אלי ואדית ברואד באוניברסיטת קליפורניה.

"אנחנו צופים שמחקר זה יקדם את החקר של מנגנוני איתות ישיר אפשריים ע"י תאי גזע דמיים של יונקים", אמר בנריי. "מחקרים כאלה ישפכו אור לנושא דלקת כרונית והצטברות תאי מיאלואיד שנראו במטופלים עם סכרת מסוג 2 ומחלות מטבוליות נוספות".

המחקר מופיע בכתב העת Nature Cell Biology. ב11 למרץ 2012

בזבובים איתות האינסולין מגיע מהמח, שמתפקד כלבלב אנושי, כלומר מייצר אינסולין. אינסולין נקלט ע"י תאי גזע של דם, כמו חומצות אמינו בזבובים, אמר ג'י וון שים, פוסטדוקטוראנט במעבדת באנרג'י והמחבר הראשי של העבודה.

שים חקרה זבובים בשלב הזחל. על מנת לראות מה יקרה לתאי גזע של דם, שים שמה את הזחלים בצנצנת ללא מזון (הם לרוב ניזונים משמרים או קמח תירס) למשך 24 שעות. לאחר מכן היא בדקה את נוכחות תאי הגזע הדמיים באמצעות סמנים כימיים ספציפיים, שאפשרו לצפות בהם תחת מיקרוסקופ בעל מוקד משותף (confocal).

"כשהזבובים הורעבו ולא קיבלו אינסולין או איתות תזונתי, כל תאי הגזע של הדם נעלמו", אמרה שים. "נותרו רק תאי דם בוגרים. סוג מנגנון זה לא זוהה ביונקים או בני אדם, וזה מסקרן לראות אם ישנם מנגנונים דומים."

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

בזבוב הפירות תאי הדם הבוגרים היחידים שקיימים הינם תאי מיאלואיד, לדברי שים. למטופלים סכרתיים יש הרבה תאי מיאלואיד מאוקטבים שיכולים לגרום לתסמיני מחלה. יתכן שפעילות אבנורמלית של תאי מיאלואיד ומטבוליזם אבנורמלי משחקים תפקיד חשוב במחלת הסכרת.

"בין בקרה מטבולית לתגובה חיסונית יש אינטגרציה רצינית, שדרושה לצורך תפקוד תקין. סכרת מסוג 2 והשמנה, שתי המחלות המטבוליות קשורות לדלקת כרונית, שמוגברת ע"י הפעלה בלתי תקינה של תאי דם," אמרה שים. "בכל אופן לא בוצע מחקר סיסטמי שבדק את הקשר בין תאי גזע של תאי הדם לשינויים המטבוליים. המחקר שלנו מדגיש את הקשר הפוטנציאלי בין תאי גזע משורת מיאלואיד והפרעות מטבוליות."

"בנריי והצוות שלו מתכננים לחפש מולקולות איתות נוספות שאולי מבקרות את תאי הגזע הדמיים בזבוב הפירות."

"ידוע שחוסר תפקוד מטבולי ביונקים גורם לתגובות דלקתיות אבנורמליות במערכת הדם. אולם לא ברור איך לחץ מטבולי פוגע בהתפתחות תאי הדם," לדברי החוקרים". אנחנו גילינו שהרעבת זחלי דרוזופילה מובילה לפנוטיפים מסוימים של תאי דם. האפקט המרשים ביותר הינו ההאצה בהתמיינות של תאי דם גם מבחינת הזמן וגם מבחינת מספר התאים."

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי