מיקי שחם מביא דיווחי וחדשות תאי גזע מהעולם: חידוש איברים באמצעות תאי גזע – מה יש היום, מה העתיד?

מיקי שחם מביא דיווחי וחדשות תאי גזע מהעולם: חידוש איברים באמצעות תאי גזע – מה יש היום, מה העתיד?

C. Leeb, M. Jurga, C. McGuckin, N. Forraz, C. Thallinger, R. Moriggl, L. Kenner | Cell Proliferation

למרות שחקר תאי גזע הוא תחום חדש במדע, תאי גזע היו בשימוש קליני למשך עשורים.

כמו כן, הובהר על ידי מיקי שחם, כי השתלת תאי גזע המטופויטים היא טיפול תאי הגזע הזמין והעתיק ביותר. היא מאוד מוצלחת, בגלל ש-HSC לא צריכים להתרחב מחוץ לגוף החי לפני ההשתלה ומכיוון שאין צורך לבנות מחדש ארכיטקטורות איברים מורכבות.

השתלת HSC אלגוניים היא פרוצדורה נפוצה המובאת לשימוש כדי לטפל בכשל מח עצם. היא מובאת לשימוש במידה נפוצה כדי להאריך את חייהם של מטופלים עם מחלות המטופויטיות כמו לוקמיה, תלסמיה, מחלת אנמיה חרמשית או היפופלסיה מיאלואידית (אנמיה או נויטרופניה).

השתלת HSC אוטולוגיים גם מתבצעת על מנת לבנות מחדש את המערכת החיסונית אצל מטופלים עם מערכת חיסונית חלשה לאחר טיפולי הקרנה ו'או כימותרפיה.

UCB מהווה חלופה מקובלת ל-HSC, מכיוון שניתן לאסוף אותו בקלות וללא השפעה על התורם, ניתן לאחסן אותו בבנקי UCB, יש לו סיכון נמוך לזיהום ויראלי ומפחית פוטנציאל למחלת שתל-נגד-מארח.

MSC הם מקור תאי מעניין לטיפול תאי גזע אלוגניים, מכיוון שהם לא רק מולטיפוטנטים, אלא גם יש להם תכונות של דיכוי חיסוני אשר ממזערות סיכון לדחייה חיסונית.

דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

שוב, הג'ל של וורטון מחבל הטבור והשליה, הם מקורות מאוד נגישים של MSC. HSC ו-MSC יכולים לשמש על מנת לטפל במחלות של המערכת ההמטופויטית.

מחלות רציניות נוספות כמו מחלות ניווניות יכולות להירפא בעזרת MSCs.

The discounted online store provides wholesale rolex replica watches UK with Swiss movements.
Place an order for UK cheap replica rolex watches online is convenient and guaranteed.

במודלים של בעלי חיים עם השתלת תאים אנושיים לטיפול במחלות ניווניות שונות, אובדן מאסיבי של נוירונים מפוצה חלקית על ידי נוירוגנזה ספונטנית הכוללת תאי גזע עצביים (NSCs). עם זאת, תהליך תיקון פנימי זה לא יכול לבדו לשחזר את תפקוד מערכת העצבים המרכזית (CNS).

לפיכך השימוש בתאי גזע אקסוגניים עשוי להגביר את חידוש הרקמה הפגועה. אכן MSCs ו-HSCs ככל הנראה מהגרים לעבר אתר הפציעה בתוך ה-CNS.

בעוד שתפקיד ישיר עבור תאים אלו בהחלפה עצבית עדיין נמצא תחת מחלוקת רבה, תאי גזע לא-מובדלים יוכלו לתרום לחידוש CNS באמצעות יכולות הגנה עצבית פנימיות כמו ייצור של גורמים נוירוטרופיים, גרימה לנוירוגנזה, הפחתת נוירו-דלקתיות או אפילו החלפת תאים לא-עצביים.

במקרה של מחלת הפרקינסון, מחלה ניוונית המשפיעה על נוירונים דופימנרגטיים, השתלת תאי גזע בוצעה בהצלחה והובילה להקלה חלקית של תסמיני הפרקינסון.

בהיבט זה, כמה סוגי תאי גזע כבר נבדקו: MSC, NSC שנלקחו מרירית האף, נוירונים דופימנרגטיים שנלקחו מ-ESC אנושי ותאי iPS.

פרוצדורות אלו מעידות על כך שניסויים קליניים אנושיים עם סוגי תאי גזע שונים צפויים להגיע בקרוב.

לדוגמא, פריצת דרך בהשתלת תאי גזע בוגרים דווחה לאחרונה על ידי קבוצה אירופאית מאוניברסיטאות בברצלונה, בריסטול, פדובה ומילאנו.

כמו כן, הובהר על ידי מיקי שחם, כי קנה נשימה מהנדסת רקמות, המשתמש בתאי הגזע של המטופל, הושתל בהצלחה לתוך אישה צעירה הסובלת מנתיבי אוויר חסומים.

טיפול זה נתן למטופלת קנה נשימה מתפקד ולא גרם לדחייה חיסונית שבדרך כלל נראית באיברים שמושתלים קונבנציונאלית.

גם טיפול תאי גזע למחלת לב הינו מבטיח ביותר, כאשר טיפולים נוכחיים יכולים רק לעכב את התקדמות המחלה אך לא יכולים לספק ריפוי ללב כושל.

בדיוק כמו במקרה של חידוש טבעי של תאי מוח, פוטנציאל חידושי של שריר הלב איננו מספיק על מנת לפצות על ההפסד החמור שלו שנגרם בגלל אוטם שריר הלב או פגמים אחרים בחוזק שריר הלב.

כמה סוגי תאים נבדקו כדי לראות את הפוטנציאל שלהם בטיפול לב.

תחילה, מיובלסט שלדי נבדק, אך הוא לא השתנה לקרדיומיוציטים.

לכן, הוא לא יכול להגר תפקודית לתוך שריר הלב. תאי HSC הושתלו, אבל עדיין יש מחלוקת לגבי האם הם יכולים להשתנות לקרדיומיוציטים בגוף החי.

יתרה מזאת, שיפורים בתפקוד הלב לאחר השתלת HSC היו די קטנים. בהיבט זה, תאי MSC הינם מבטיחים יותר מכיוון שהם יכולים להשתנות לקרדיומיוציטים והם פחות אימונוגניים מאשר תאי HSC.

תאי גזע אנדוגניים של הלב (תאי CSC) נראים בתור סטנדרט הזהב לחידוש שריר הלב, אך עדיין לא זמינים נתונים קליניים לשימוש SCS.

סוכרת היא בעיי בריאותית מהותית נוספת. אחת מצורותיה היא מחלה אוטואימונית, אשר גורמת להרס תאי בטא של הלבלב אשר מייצרים אינסולין באיי לנגרהנס.

מתן אינסולין אקסוגני נותר הטיפול הסטנדרטי לסוכרת סוג 1 למשך כמעט 90 שנה, אך לרוב הוא לא הצליח למנוע את הסיבוכים ארוכי הטווח של המחלה.

השתלת לבלב ואיים יכולה פוטנציאלית לרפא סוכרת, אך היא נושאת סיכונים גדולים למטופל חרף הקושי הטכני ועלויות הטיפול הבריאותי.

מצד אחד, השתלת לבלב שלם היא יעילה מאוד, אך כוללת ניתוח מאוד מסובך.

מצד שני, השתלת איים מעלה את הצורך לדיכוי-חיסוני למשך שארית החיים ואת הסיכון של ליקוי שתל ארוך טווח.

לפיכך, החיפוש אחר מקורות אחרים של תאי בטא המתאימים להשתלה החל.

תאי ESC אנושיים השתנו בגוף החי לתאים המפרישים אינסולין לאחר השתלה לתוך עכברים, אך היווצרות טרטומות בחיות אלו נותרת דאגה בטיחותית. במחקר מבטיח מאת Zhou et al, תאי לבלב עכבריים בעלי יכולת הפרשה הורמונלית חיצונית שעברו הבדלה יכולים לעבור תכנות מחדש על מנת להפוך לתאים המפרישים אינסולין אשר מגיבים להיפרגליקמיה בגוף החי. תאי MSC גם הושתלו בהצלחה לתוך עכברים חולי סוכרת וליקוי חיסוני, הפחיתו היפרגליקמיה והגבירו את רמות האינסולין ומספרי תאי בטא גדולים יותר נצפו.

שני מחקרים על מטופלי סוכרת סוג 1 שאובחנו לאחרונה הציגו חוסר תלות ממושך באינסולין לאחר השתלת תאי HSC אוטולוגיים לא מיאלובלטיביים.

גישות אלו לייצור תאי בטא חדשים ליישומים קליניים מעלות תקווה לטיפולי סוכרת חדשים.

בעוד שתאי ASC כבר מובאים לשימוש כדי לטפל במחלות שונות, מחקרים קליניים ראשוניים על השימוש בתאי גזע פלוריפוטנטיים נמצאים רק בתחילת דרכם.

חברת הביוטכנולוגיה "Geron Corp" היא הראשונה לבצע ניסוי קליני שאושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, בשימוש במוצר מבוסס-ESC לטפל בפציעת עמוד שדרה.

למרבה הצער כרגע, הניסוי נמצא בהמתנה מכיוון שחלק מהחיות פיתחו ציסטות באתר הפציעה. בעוד שניסוי ראשון זה עשוי לסלול את הדרך לטיפולים נוספים מבוססי-ESC, לתאי iPS יש יתרון מהותי על ESCs; הם יכולים להגיע מאותו מטופל שעבורו מתבקש הטיפול למחלה.

זה צריך להסיר את הצורך בדיכוי חיסוני לאחר ההשתלה ולעקוף כל סוגיה אתית שניצבת מול תאי ESC.

נמסר על ידי מיקי שחם, כי זה שנים, דם טבורי מהווה את המקור היישומי המועדף, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות רפואת חידוש איברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.

כמה מחקרים אלגנטיים בכר הוכיחו את הפוטנציאל של תאי iPS לטיפול במחלות. במודל אנמיה חרמשית אנושי, עכברים ניצלו לאחר ההשתלה של תאי אב המטופויטים שנלקחו מתאי iPS אוטולוגיים עם גלובין-בטא שתוקן גנטית.

בדו"ח נוסף, תאי iPS הובדלו לנוירונים שהיגרו תפקודית למוח המארח לאחר ההשתלה אל תוך מוח עכבר עוברי.

בנוסף, תאים שכאלו יכלו לשפר את ההתנהגות במודל חולדה של מחלת הפרקינסון. במחקר נוסף, הזרקה של תאי iPS לא מובדלים לתוך שריר לב חולה של עכברים הובילה לתיקון רב-שושלתי.

מדענים מהמרכז לרפואה מחדשת בברצלונה יצרו את תאי ה-iPS הראשונים שייעודיים למטופל ממטופלים הלוקים באנמיה של פנקוני אשר יכולים, לאחר תיקון הפגם הגנטי, לתת עלייה לתאי אב המטופויטים בריאים.

יתרה מזאת, פיברובלסטים מהעור של מטופל עם תלסמיה-0-בטא הומוזיגוטית תוכנתו מחדש לתאי iPS, אשר יכולים להשתנות לתאים המטופויטים שמבצעים סינתזה להמוגלובין.

אין ספק שמחקרים אלו מציגים את הפוטנציאל הטיפולי העצום של תאי iPS, אבל עדיין יש מכשולים רציניים שצריך להתגבר עליהם לפני שטיפולים מבוססים תאי-iPS יוכלו לבוא לשימוש במרפאה ביישומים רחבים.

סוג התא הטוב ביותר במונחים של בטיחות ויעילות לתכנות מחדש עדיין צריך להיקבע.

יש לבטל את הסיכון שתאי גזע פלוריפוטנטים גרמו לטרטומות לאחר ההשתלה על ידי הוצאתם מתרביות שהשתנו במבחנה.

אוכלוסיות טהורות אלו של תאים רלוונטיים למחלה ייאלצו אזי להיות מושתלים אצל המטופלים בעזרת שיטות בטוחות ואפקטיביות שעדיין יש לבסס אותן.

יעילות התכנות מחדש חייבת לגדול והייצור של תאי iPS צריך להתגבר ולעבור הסדרה על מנת לאפשר סינוני תרופות עם תפוקה-גבוהה ובדיקות רעילות, וכמו כן זמינות מהירה למספר גובר של מטופלים.

לסיום, ניסויים פרה-קליניים נרחבים נדרשים על מנת להעריך בטיחות ויעילות של תאי iPS ב"רמה-קלינית".

לסיכום, ניסויים קליניים חדשים של HSCs, MSCs ו-NSCs לטיפול בפתולוגיות שונות מלבד טיפולי השתלה שכבר התבססו, מציגים את הגיוון של חקר תאי הגזע.

טיפולי תאי גזע פלוריפוטנטיים המתפתחים לאחרונה טומנים בחובם פוטנציאל עצום לטיפול במחלות שכרגע לא ניתן לרפא אותן.

נתונים קליניים ראשונים על האפקטיביות הטיפולית של תאי גזע פלוריפוטנטים יהיו זמינים בעתיד הקרוב, אך יתרונות לאוכלוסייה הגדולה יותר של מטופלים אנושיים עדיין רחוקים מאוד.

אף על פי כן, ההתקדמות המרשימה של טכנולוגית תאי iPS לעבר יישום קליני בשלושת השנים האחרונות מעידה על כך שטיפול תאי גזע מותאם אישית יעברו מהפכה אשר יהיה מעניין לצפות בה.

עיצוב מחדש של התגובה והבלימה החיסונית של תפקוד תאי-T אוטוריאקטיביים.

יתרה מזאת, תאים מייצרי-אינסולין שנלקחו מתאי גזע מסוגלים להיבנות כשתל ולהפוך את מצב ההיפרגליקמיה אצל עכברים.

תאי גזע מזנכימים ממח עצם מציגים פנוטיפ היפואימונוגני וכמו כן מגוון רחב של יכולות אימונו-מודולאריות. הם הוצגו כבעלי יכולת לרפא עכברים שהודבקו לאחרונה בסוכרת שלא כתוצאה מהשמנה (NOD), והם כרגע עוברים הערכה בשני ניסויים קליניים.

תאי גזע מדם טבורי הוצגו כבעלי יכולת לקדם את היצירה של תאי T רגולוטוריים, ובכך הופכים את מצב ההיפרגליקמיה אצל עכברי NOD.

מטופלי T1D עם תאי גזע מדם טבורי לא הציגו תגובה שלילית בהיעדר ההשפעות המהותיות על שליטה גליקומטבולית.

הובטח כי מיקי שחם– מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנק דם טבורי, מבעלי החברות האחיות "בנק החיים" וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

למרות שתאי גזע המטופויטים לעיתים נדירות הופכים את מצב ההיפרגליקמיה בעכברי NOD, הם מציגים תכונות אימונו-מודולאריות אצל בני אדם; מטופלים שהודבקו לאחרונה ב-T1D היפרגליקמית חזרו בהצלחה לנורמוגליקמיה לאחר השתלה של תאי גזע המטופויטים אוטולוגיים לא-מיאלובלטיביים.

לסיום, תאי גזע עובריים גם מציעים פוטנציאל מרגש בגלל שהם יכולים ליצור תאים מייצרי-אינסולין המגיבים לגלוקוז. יש לשכך את ההתלהבות הקלה בגלל האונקוגניות הפוטנציאלית של תאי גזע.

עד כה, עם כל הטוב יותר שבפן היישומי של תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים,  ה ב ע י ה  של התחום היא ביעילות האיסוף הנמוכה של דם טבורי והמצב מצוי בשינוי בימים אלה,  מיקי שחם הוא שפיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

·  השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.

·  טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי "דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.
With Swiss movements, AAA luxury replica watches with cheap prices are worth having





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי