מיקי שחם Miki Shacham - הודעה לעיתונות - חידושי ומחקרי תאי גזע: תאי גזע מתאי חולה בודד בסרטן הלבלב – כלי עזר לחולים רבים אחרים

מיקי שחם Miki Shacham - הודעה לעיתונות - חידושי ומחקרי תאי גזע: תאי גזע מתאי חולה בודד בסרטן הלבלב – כלי עזר לחולים רבים אחרים

סמנים מתגלים בשלבים ראשוניים של מחלה ויכולים לשמש לגילוי מוקדם.

סרטן הלבלב נושא פרוגנוזה עגומה. על פי המכון הלאומי לסרטן, ההישרדות היחסית לחמש השנים הכוללת ל 2003-2009 הייתה 6 אחוזים.

ובכל זאת, אין לחוקרים ולקלינאים דרך לא פולשנית כדי לזהות מוקדם את המחלה. "אין בדיקת PSA לסרטן לבלב", הם אומרים, "וזו אחת הסיבות העיקריות מדוע סרטן לבלב מתגלה מאוחר כל כך".

זמן רב מחפשים מודל אנושי של התקדמות בתחילת מחלה. מדענים מבית ספר פרלמן לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, השתמשו בטכנולוגית תאי גזע כדי ליצור שורת תאים מחולה עם אדנו-קרצינומה מתקדמת של הלבלב (PDAC).

נמסר גם על ידי מיקי שחם, כי מודל אנושי זה ראשון מסוגו של התקדמות סרטן לבלב פורסם השבוע.

"זו הוא הדוגמא הראשונה בתאי גזע פלוריפוטנטיים מושרים למודל התקדמות הסרטן, ישירות מגידול מוצק ושורת התאים האנושית הראשונה שיכול מודל התקדמות סרטן לבלב", אומר זרת', מנהל שותף של מכון פן לרפואת רגנרטיבית.

"היינו מסוגל לחזות את המראה של תכונות תאים וסמני חלבון בשלבי ביניים של סרטן לבלב שאינם באים לידי ביטוי בשלבים הסופיים. זה נתן לנו נקודות מבט חדשות לסוג קטלני זה של הסרטן, שנראה כמו משהו שאף אחד לא ראה לפני כן בתאים אנושיים. הניתוח שלנו גילה רשתות ידועות מולקולריות אשר מופעלות במהלך התקדמות PDAC, כמו גם רשת מולקולרית חדשה שמופעלת בשלבי ביניים. זה יכול לספק תחזית על סמנים ביולוגיים למחלה בשלבים מוקדמים".

הובהר על ידי מיקי שחם, כי זה שנים, דם טבורי מהווה את המקור היחידי והמועדף בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים, שכן תאי גזע מדם טבורי הם ראשוניים יותר ואינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. מאות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים באלפי מחקרים וניסויים קליניים בשלבים השונים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים השונים של תאי הגוף, הם משרתים גם את השתלות רפואת חידוש האיברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.

זרת' שיער שאם תאי PDAC אנושיים מיתכנתים מחדש בחזרה לתאי פלוריפוטנטי ולאחר מכן יורשו לחזור להתמיין לרקמת לבלב, הם עלולים לעבור את השלבים המוקדמים של הסרטן. כדי לעשות זאת, הם יצרו תאים פלוריפוטנטיים PDACואכן מצאו שהם סכמו מוקדם לשלבי ביניים של סרטן לבלב. לאחר מכן הם בודדו את התאים בשלב מוקדם, בתרבית התאים במבחנה וזיהו את החלבונים המופרשים ושוחררו שעשויה לשמש כסמנים ביולוגיים בשלב המוקדם של התפתחות מחלה.

יש אזהרה אחת, אם כי, אומר זרת'. "בשימוש בשיטת iPS, אנו יכולים רק לקבל שורת תאי סרטן ממטופל אחד לתכנת מחדש, כלומר, עבודה זו היא נציג של הסרטן של אדם אחד" ניסינו לקבל בשיטה זו תאים מתשעה גידולים אנושיים בסך הכל. עם זאת, כפי זרת' מציין, יש דוגמאות רבות שבו קו תא אנושי אחד שימש כמודל שימושי מאוד למחלות בבני אדם.

נמסר לאתר כי מיקי שחם – המומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנקי דם טבורי, ימשיך לעדכן את גולשי האתר בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים /רפואה התחדשותית /רפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית /Regenerative Medicine /Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי- בפרט.

"תאי iPS הם פלוריפוטנטיים, כמו תאי גזע אחרים, אבל כשהם מובחנים ואחרי שהזרקנו אותם לעכברים עם מערכת החיסון מוחלשת, הם פיתחו באופן מועדף תאי סרטן לבלב בשלב מוקדם", אומר זרת'. הוא מסביר כי הגישה היא דוגמא נוספת לשימוש בתאי iPS מחולים אנושיים למודל מחלה, על ידי לכידת הגנום של פרט. מעבדות רבות אחרות פיתחו סוגים אלה של שורות תאים להפרעות נוירולוגיות ולב וכלי דם.

המאפיינים החזותיים של התאים הסרטניים האלה, כפי שהם התקדמות ממוקדת לסרטן בשלב מאוחר - הם אופייניים למה שנראה בתאים בחולי הסרטן במרפאה. בשלב מוקדם, יש צינורות לבלב נגועים עם תאים בצורה לא נורמלית, והחלבונים אופייניים כפי שנמדד על ידי כתמים. במשך זמן, חלק מהתאים החריגים האלה עשויים לגדול באופן מוגזם, מאבדים את מאפייני ductal שלהם.

כאשר תאי PDAC iPS אנושיים גדלים כנגעים בעכבר, הם מפרישים חלבונים המתאימים למהלך ההתקדמות של סרטן לבלב אנושי, כלומר מולקולות מרוכזים על שלישייה של חלבוני מפתח: HNF4, integrin, וTGFbeta.

"אנו מציעים להביט בדמם של מטופלים פוטנציאליים בסרטן לבלב או יחסית לחולים בשלב מוקדם, בסמנים הביולוגיים שנמצאו במורד הזרם של רשתות מולקולריות אלה, כדי לראות אם הם נמצאים באנשים", אומר זרת'.

גישה זו מאפשרת לתאים אנושיים כדי להיחקר באופן ישיר, בניגוד לבחינת מאפיינים של התקדמות סרטן לבלב במודל חיה, ואז אצטרך להעריך אם הממצאים חלים על בני אדם. התאים נקצרו מחולת הסרטן ותוכנתו מחדש באמצעות ארבעת הגורמים על ידי המעבדה זרת'.

כדי לראות מה עשה תכנות מחדש ברמה גנטית, הצוות השווה את המבנה הגנומי של שורת תאי סרטן iPS המוקדם לתאי הגידול המקוריים שממנה שורת התאים הייתה מבודדת. הם מצאו 23 סטיות כרומוזומליות בתאי הגידול הראשוניים בהשוואה ל 20 של סטיות כרומוזומליות בשורת PDAC iPS, הוכח כי קו PDAC iPS נגזר מתאי הגידול המקוריים.

ערכות אלה של השוואות אפשרו לצוות להתבונן ישירות בשינויים בשורת תאי סרטן הלבלב לעומת קו תאי רגיל הנגזר מאותו רקע גנטי אנושי.

"מכיוון שאנו יכולים לזהות סמני חלבון ששוחררו, של לפחות שלוש רשתות שונות מנגעי האדם בשלב מוקדם, במודל שלנו, אנו חושבים שמחפשים סמנים של ההפעלה בו זמנית דם שלושה מסלולים, במקום סמן יחיד, יכולים לספק מינוף טוב יותר בזיהוי. הדגם החדש יכול לשמש גם כדי לבדוק תרופות החוסמות את שלבי ביניים של המחלה. אנחנו רוצים גם לדעת איך היה לנו מזל עם קו תא אחד זה, כך שטכנולוגיית iPS יכולה להיות מותאמת למודל סרטן אנושי אחר."

עד כה, עם כל יתרונות תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים, לא הכל טוב, ה ב ע י ה של התחום מציל החיים היא ביעילות האיסוף הנמוכה של דם טבורי, המביא למספר מוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה בעיקר לילדים ולא למבוגרים שהם מרבית החולים והממשיכים להיסמך על תרומות תאי גזע פחותים ביכולותיהם של תורמים בוגרים. המצב מצוי בשינוי בימים אלה, מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן- הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 81%) שיכול לשרת גם:

·  השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.

·  טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי "דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי