מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: תובנה חדשה - איך תאי גזע דמיים משכפלים עצמם.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: תובנה חדשה - איך תאי גזע דמיים משכפלים עצמם.

במחקר שנערך במרכז Edythe לרפואת רגנרטיבית, בראשות ד"ר ג'ון המצנח ועם מדעני אוניברסיטת UCLA, לראשונה זוהה חלבון ייחודי שממלא תפקיד מרכזי בוויסות שכפול תאי גזע מדם בבני אדם.

תגלית זו מניחה את היסודות להבנה טובה יותר של איך החלבון הזה שולט בצמיחה וההתחדשות של תאי גזע מהדם, ועשויה להוביל לפיתוח טיפולים יעילים יותר למגוון רחב של מחלות דם וסרטן.

מיקי שחם מדגיש, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים /רגנרטיבית.  מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורתופדיה ועוד.

דווח על ידי מיקי שחם כי המחקר פורסם בכתב העת Journal of Clinical Investigation.

תאי גזע דמיים ( (HSCsהם התאים יוצרי הדם שיש להם היכולת לחדש ולהצמיח את כל התאים המובחנים (תאים שפותחו באופן מלא) של מערכת הדם.

השתלת HSC – "השתלת מוח עצם" מספקת מרפא לאלפי חולים בשנה. עם זאת, מעט מאוד ידוע על התהליך שבו HSCs משתכפל במח עצם אנושי. במחקר זה, המחברים הראו כי חלבון טירוזין שנקרא (PTP-Sigma) מסדיר את התהליך הקריטי, כלומר איך HSCs מתחיל לצמוח ולייצר תאי דם בריאים לאחר ההשתלה.

המצנח ועמיתיו הראו עוד, כי PTP-סיגמא מווסת את תפקוד HSC ידי דיכוי חלבון, Rac1, אשר ידוע כמקדם את קליטת HSC לאחר השתלה.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי הגזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש האיברים /רפואה רגנרטיבית.

"לממצאים פוטנציאל טיפולי עצום, מאז שזיהינו קולטן חדש על HSCs, PTP-סיגמא, שיכול להיות ממוקד במיוחד, כאמצעי להגדיל את קליטתם של HSCs המושתל בחולים" אמר המצנח, המחבר הראשי של המחקר ופרופסור להמטולוגיה / אונקולוגיה. "גישה זו יכולה גם להאיץ התאוששות המטולוגית בחולי סרטן שמקבלים כימותרפיה ו/ או הקרנות, אשר מדכא את הדם ומערכת חיסונית."

הצוות של המצנח שואף לתרגם את הממצאים הללו לניסויים קליניים בעתיד הקרוב.

מימיו הראשונים, הבעיה של התחום הפורץ ומציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית (האחד ב- 33% והשני ב- 81%), שיכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה התחדשותית / רפואה רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי