מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע דם טבורי מהעולם: השתלה של תאי גזע אינה מספקת שיפור משמעותי במחלת קרוהן

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע דם טבורי מהעולם: השתלה של תאי גזע אינה מספקת שיפור משמעותי במחלת קרוהן

קשה מאוד לטפל במחלת קרוהן בקרב מבוגרים שלא יכולים לעבור ניתוח. השתלת תאי גזע המטופויאטיים לא הניבו שיפור משמעותי בהשוואה לטיפולים המקובלים במשך שנה אחת, ונקשרו למאפיינים רעילים ביותר. על כך מצביעים תוצאות מחקר שפורסמו ב-15 לדצמבר בכתב העת JAMA.

עודכן על ידי מיקי שחם כי  מחלת קרוהן הינה תופעה דלקתית כרונית המופיעה בהתקפים במערכת העיכול. המחלה יכולה לגרום לבריאות לקויה במהלך החיים, לפגוע באיכות החיים וקיצורן. תרופות המדכאות את המערכת החיסונית הן הטיפול הסטנדרטי כיום למחלת קרוהן, אך מטופלים מסוימים לא מגיבים או מפסיקים להגיב לטיפול. קבוצות ומקרי בוחן ספציפיים הציעו השתלת תאי גזע (דם) המטופויאטיים – HSCT כטיפול שיעזור לחלק מהמטופלים, בהתאם לרקע שניתן במאמר.

קריסטופר ג'יי הוקי, חבר בצוות הרפואי במרכז הרפואי קווינס, נוטינגהאם, בריטניה ועמיתיו רשמו באקראי 45 מטופלים הסובלים מאיכות חיים ירודה שלא הגיבו לטיפולים המקובלים למחלת הקרוהן ולא מתאימים לניתוח השתלת תאים עצמיים (n=23) או טיפול מבוקר (טיפול HSCT נדחה בשנה – מ=22). כולם קיבלו טיפול סטנדרטי למחלת הקרוהן. הניסוי נערך ב-11 מרכזי השתלות באירופה מיולי 2007 ועד ספטמבר 2011, עם מעקב נוסף במרץ 2013. המטופלים היו בגילאי 18 עד 50.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

החוקרים מצאו כי לא היה הבדל מובהק סטטיסטי בין הקבוצות בשיעור של חולים שהתאימו להגדרה של הפוגה במחלה (2 [8.7%] בקבוצת ה-HSCT לעומת 1 [4.5%] בקבוצת הביקורת), או על פי מדד ספציפי של פעילות מחלת הקרוהן בשלושת החודשים האחרונים, או חופש ממחלה בשלבה הפעיל. נרשם הבדל מובהק סטטיסטית בקרב החולים המסוגלים להפסיק טיפול פעיל ב-3 החודשים האחרונים (קבוצת HSCT- 61%, קבוצת ביקורת – 23%).

היו תופעות לוואי חמורות ב-76 מקרים שעבור השתלת תאי גזע ו-38 בקבוצת הביקורת. אחד המטופלים נפטר.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ו דם טבורי– בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

"בגלל שמעט מאוד חולים הגיעו להפוגה מתמשכת מהמחלה, אנו מסיקים כי טיפול HSCT אינו מהווה אפשרות לשיפור הטיפול במחלת הקרוהן וכל הממצעים מדווחים כנגד המשך ניסיונות לטפל באמצעות שיטה זו בקבוצות חולים נרחבות יותר", כתבו מחברי המחקר.

החוקרים מוסיפים כי בהתבסס על ממצאים אלו, מחקר נוסף של HSCT בקרב חולים עם מחלת קרוהן יכול לקבל אישור. "יתכן שהפוגה מתמשכת אחרי HSCT דורשת טיפול נוסף אימונוסופרסיבי. יתכן גם שחלק מהמטופלים יתחילו להגיב לטיפולים שבעבר לא הביאו לתוצאות הדרושות. לכן, ניסויים עתידיים דרושים על מנת להעריך את התועלת של טיפול עזר. הרעילות עדיין תישאר המכשול העיקרי עבור טיפול HSCT בחולי קרוהן. לכן, זיהוי הגורמים שינבאו את הסיכון לתופעות לוואי או תגובה טובה לטיפול ישפרו את האיכות של טיפול זה בפרקטיקה הרפואית".

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי