מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: התגלו גנים שמשפיעים על הצמחת תאי דם על ידי תאי גזע.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: התגלו גנים שמשפיעים על הצמחת תאי דם על ידי תאי גזע.

צוות חוקרים מבית החולים למחקר סנט ג'וד לילדים מחפש דרכים לשפר את האופן שבו תאי גזע יוצרי דם יכולים לשמש בהתערבויות טיפוליות.

העבודה חשפה קבוצת גנים הקובעים איך תאי גזע מתחילים לצמוח ולשגשג. הפונקציה של רבים מאותם גנים לא היה ידועה קודם. כינון של מערכת יוצרי דם חזקה חיוני להחלמה ממחלות קשות רבות וכן בטיפולים כימותרפיים.

עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

דיווח על מחקר זה מופיע היום בכתב העת לרפואה ניסויית.

השתלת תאי גזע היא הטיפול שמרפא ממאירויות הקשורות במח עצם או כשל במערכת החיסונית. יחד עם זאת, ייצור כמויות מספיקות של תאי גזע עבור סוג זה של התערבות הוא מאוד מאתגר. למרות מאמצים להגדיל את התשואה של תאי גזע יוצרי דם, ריבוי תאים אלה בתרבית נותר בעיה.

"זיהינו כי מחסום אחד לשיפור השתלת תאי גזע מדם הוא חוסר ההבנה של איך תאי גזע מדם יוצרים אלה גדלים בהצלחה בסביבת ההשתלה. יצאנו לזהות את הגנים ששולטים בתהליך הזה," אמר ד"ר שתנון מקיני-פרימן מהמחלקה להמטולוגיה בג'וד סנט והמחבר של המחקר.

"התקווה שלנו היא לפענח את המסלולים המולקולריים הקריטיים ולשלוט ביכולתם של תאים אלה להשתיל לתוך שורה חדשה", הוסיף.

על פי מאגר מח העצם הלאומי, כ -3,000 ילדים דורשים השתלת תאי גזע שנה בארצות הברית. חלק ניכר מן התמותה והתחלואה הקשורה לסוג זה של השתלה, הינו עקב זיהום וסיבוכים אחרים אך ניתן לטפל על ידי פרוטוקולים המשפרים את הצמיחה של תאי דם חדשים הנובעים מתאי גזע מושתלים.

אחרי ארבע שנים של עבודה, שיטה חדשה פותחה, בה 17 גנים הם רגולטורים של יצירת תאי גזע חדשים יוצרי דם שמתחילים לצמוח ולייצר בריאים, תאי דם בוגרים.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

המדענים היו מסוגלים גם לאתר את תפקידו של הגן Foxa3 אשר הוצג לראשונה כמשחק תפקיד חשוב בריבוי תאי גזע יוצרי דם במערכת הניסוי שנעשה על ידי החוקרים. חוקרים מצאו כי Foxa3 מסדיר את תגובת תאים יוצרי דם המתרחשת תחת תנאי לחץ שחווים לאחר השתלה.

"זה צעד ראשון לשיפור השתלת תאי גזע. אם אנו רוצים לשפר את תוצאות השתלה בחולים, אנו צריכים ללמוד לזהות לבדל גנים אלה הרבה יותר בפירוט," אמר מקיני-פרימן. "ככל שנבין את ההיקף המלא של המנגנונים המולקולריים המווסתים קליטה יציבה של תאי הגזע, נוכל לפתח טיפולים חדשניים שמשפרים תוצאות פרוצדורות רפואיות."

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי