מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע , דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: במקרים מסוימים של מיקרוצפליה תאי הגזע לא מתחלקים

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע , דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: במקרים מסוימים של מיקרוצפליה תאי הגזע לא מתחלקים

בסוג חמור ביותר של מחלת המיקרוצפליה שמקורו גנטי, תאי הגזע במוח לא מצליחים להתחלק. כך נחשף במחקר חדש במרכז הרפואי באוניברסיטת קולומביה. ממצאים אלה עשויים לספק רמזים חשובים להבנה של השפעת נגיף הזיקה על התפתחות המוח.

המחקר פורסם בכתב העת Nature Communications.

עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

העולם סובל כיום מהמגפה הראשונה של מחלת המיקרוצפליה בהיסטוריה של האנושות – מצב הרסני של התפתחות מוחית לקויה שגורמת לצמצום משמעותי של מספר הנוירונים במוח, לצד גודל מוח פגום ובעיות תפקודיות בלידה.

מוטציות של מספר גנים אנושיים מעורבות בהופעה הנדירה יחסית של מחלה זו. מוטציה של גן אחד ספציפי – NDE1 (המכונה גם "Nood-E") גורמת לצורה חמורה במיוחד של מיקרוצפליה. החוקרים מאוניברסיטת קולומביה – דוויד דובין, דוקטורנט לרפואה, ריצ'רד ווליי – פרופסור המתמחה בפתולוגיה וביולוגיה תאית וחוקרים נוספים שפעלו במעבדתו של ד"ק ווליי הגיעו למסקנה שמחקר בנושא התפקיד של NDE1 בהתפתחות המיקרוצפליה עשוי לשפוך אור על רמזים רבים לגבי סיבות כלליות למחלה.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

במהלך המחקר, החוקרים גילו שהביטוי של מוטציית NDE1 מתערב בצורה משמעותית בהתחלקות התאים במוח המתפתח. תאי גזע אלה הידועים כתאי אב של גליה רדיאלים (RGP) עוברים הליך של התחלקות מהירה וחוזרת בהליך האורך בין שבועות לחודשים בהתפתחות המוח.

ידועים גנים נוספים שגורמים למיקרוצפליה עקב פגיעה בהתפתחות של תאי RGP. הדבר בא לידי ביטוי בעצירת התאים בשיא ההתפתחות שלהם.

מיקי שחם– ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

המחקר החדש גילה שפגמי ה-NDE1 עשויים לעצור את ה-RGP לפני שחלוקת התאים כלל התחילה בשלוש נקודות מעצר ברורות. התוצאה הסופית הינה כישלון מוחלט בחלוקת התאים, מה שמסביר את החומרה של מיקרוצפליה הקשורה ל-NDE1.

מעבדות רבות חוקרות את ההשפעות של נגיף הזיקה על התפתחות המוח, ומחקרים מסוימים כבר מראים שהנגיף מתביית על תאי RGP. חוקרים מעבדתו של ד"ר ווליי, לצד מעבדתו של פרופ' וינסנט רקנליו ופרופ' אמי רוזנפילד מאגף המיקרוביולוגיה של אוניברסיטת קולומביה מתכננים לבדוק את הדמיון בנזקים הנגרמים לתאי הגזע העצביים על ידי  נגיף הזיקה כנגד מוטציות ה-NDE1.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי