מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע , דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תאי גזע מהווים סיכון לסרטן

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע , דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תאי גזע מהווים סיכון לסרטן

מוטציות המופיעות במהלך ההתחלקות של תאי גזע תורמת להתפתחות סוגי סרטן במגוון איברים, כך עולה ממחקר חדש.

מחקרים חישוביים שפורסמו בשנים האחרונות בדקו גורמי סיכון עיקריים לסרטן, החל ממוטציות אקראיות בתאי גזע ועד לחומרים סביבתיים מסרטנים. בעת בדיקת התיאוריות האלה בעכברים, חוקרים בבית חולים המחקרי על שם סנט ג'וד בממפיס, טנסי ובאוניברסיטת קמברידג' באנגליה חשפו שמוטציות בתאי גזע אכן מהוות גורם חשוב בסיכון להתפתחות סרטן, זאת על פי המחקר שפורסם ב-25 לאוגוסט בכתב העת Cell.

עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

"ויכוח משמעותי מתנהל בשנים האחרונות בקרב הקהילה המדעית – חלק מהחוקרים סבורים שסרטן זה "ביש מזל" משום שמוטציות מופיעות במקרה בתאי גזע, בעוד אחרים מאמינים שגורמים סביבתיים מסרטנים חשובים יותר", טוען אחד ממחברי המחקר ריצ'רד גילברסטון, מנהל של מרכז לחקר הסרטן באוניברסיטת קמברידג' באנגליה ומנהל לשעבר של מרכז להבנת הסרטן בבית החולים ע"ש סנט ג'וד בהצהרה רשמית.

"מחלוקת זו עלתה בעיקר משימוש במודולים מתמטיים שונים על מנת להביט על הסרטן האנושי הקיים כיום ונתונים לגבי תאי גזע, שמהם קשה מאוד לבודד את ההשפעות של גורמים נפרדים. לכן, בדקנו דעות שונות אלה במודולים ניסיוניים אמיתיים שבדקו על המרכיבים הנפרדים שעשויים לגרום לסרטן".

בחודש ינואר 2015, מוות מחקר באוניברסיטת ג'ון הופקינס פרסם עדויות לכך שמוטציות תאיות היוו גורם מוביל להתפתחות סרטן, לאחר שנמצא שמספר התחלקות שעוברים תאי הגזע ברקמה עשויים להסביר כ-65% מסוגי סיכון הסרטני בכל סוגי הרקמות. החודש דצמבר של אותה השנה, יוסוף האנון מאוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק ועמיתיו חשפו שכמעט כל מקרי הסרטן נגרמים מחשיפות סביבתיות.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

בכדי להבין את הנתונים הסותרים האלה, גילברסטון ועמיתיו השתמשו במרקר מולקולרי בשם Prom1 על מנת לעקוב אחרי פעילות חלוקת התאים בעכברים. "באמצעות מעקב אחרי תאי Prom1+ בכל האיברים העיקריים בעכברים במהלך חייהם, היינו מסוגלים לזהות באלו איברים תאים אלה עברו התחלקות של תאי  גזע אלה", אמר אחד ממחברי המחקר ליקין ז'ו מסנט ג'וד בהצהרה. לאחר מכן החוקרים הוסיפו מוטציות דנ"א לתאים אלה. "גישה זו מוציאה את אלמנט ההשפעה הסביבתית מהמשוואה ומאפשרת לנו לבחון האם היכולות הגנרטיביות של תאי גזע מושפעות על ידי הסיכון לסרטן", אמר ז'ו.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

בסופו של דבר, החוקרים מצאו שרק מוטציות בתאים המתחלקים בקצב מובילות לסרטן. אך הם גם מצאו שפגיעה ברקמה עשויה "לעורר" תאי גזע מנומנמים ולגרום להם להתרבות בצורה מאסיבית ועקב כך להגביר את הסיכון לסרטן", אמר גילברסטון בהצהרה. "לכן, אנו מניחים שהמקור של הסרטן נעוץ ב"סערה מושלמת" הכוללת גם מוטציות של דנ"א, גם פעילות של תאי גזע וגם פגיעה ברקמות".

הצוות מצא גם שתאי גזע ביילודי עכברים היוו סיכון הרבה יותר נמוך להפוך לסרטניים, מאשר בקרב בעלי חיים בוגרים. "במידה וביולוגיה זו נכונה גם בקרב בני אדם, זה עשוי להסביר מדוע מקרי הסרטן בקרב ילדים נמוכים יותר מאשר במבוגרים, למרות העובדה שסרטן בגיל הילדות צובר מספרים משמעותיים של מוטציות המשנות חלבונים, ושקצב גדילת האיברים נמצא בשיאו בשנים אלה", סיכם ז'ו את הצהרתו.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי