מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: חוקרים הצליחו לבודד תאי גזע של שריר אנושי

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: חוקרים הצליחו לבודד תאי גזע של שריר אנושי

מדענים הצליחו לבודד תאי גזע של שריר אנושי והראו שהתאים מסוגלים לתקן שרירים שנפגמו, מה שמבטיח לסלול את הדרך לטיפולים פוטנציאליים בפגיעות שרירים חמורות, שיתוק או ניוון שרירים. "הראנו באופן שמבטל כל ספק שמדובר בתאי גזע מהימנים שמסוגלים לחדש את עצמם, להתרבות ולהגיב בצורה טובה לפגיעה, מסר ג'ייסון פומרנץ, עוזר פרופסור באוניברסיטת קליפורניה, סאן פרנסיסקו.

עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

ליקי מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

כאשר שרירים נפגעים בצורה חמורה, הם עשויים לאבד את האוכלוסייה הטבעית של תאי הגזע הדרושה על מנת לרפא את הפציעה.

זה הציב מחסום משמעותי עבור טיפול בחולים שנהפכו לנכים עקב פציעות שריר ושיתוק, בעיקר בשרירים הקטנים והחיוניים באזור הפנים, הידיים והעין, מסביר פומרנץ. מנתחים הראו הצלחה יוצאת דופן בחידוש עצבים בשרירים הפגועים, אך התהליך דורש יותר מדי זמן, מה שמביא לאובדן בכמויות תאי הגזע וביכולת שלהם להתחדש, מה שגורם לכך שהשרירים הפגועים לא מצליחים להתחבר לרקמת העצב, מה שמנוון את כוחם. "תאי לוין" מנקדים את הגבולות של סיבי השרירים ולפחות עד כמה שזה נוגע לעכברים – ידועים בכך שהם פועלים כתאי גזע לכל דבר ותורמים לצמיחת וריפוי השריר.

עם זאת, עד כה לא היה ברור האם תאי גזע "לווייניים" אנושיים עבדו באותה הדרך או כיצד לבודד אותם מדגימות של רקמות אנושיות אחרות ולהתאימם על מנת לסייע לטפל בחולים עם פגיעות שריר. החוקרים אספו ביופסיות כירורגיות של שרירי הראש, טורסו ורגל ונעזרו בנוגדן מכתים בכדי להראות שתאי גזע לוין אנושיים יכולים להיות מזוהים על ידי הביטוי המשותף של גורם השעתוק PAX7 עם חלבוני פני השטח CD56 ו-CD29.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

חתימה מולקולרית זו אפשרה לצוות המחקר לבודד אוכלוסיות של תאי לוין אנושיים מהביופסיות ולהשתיל אותם לעכברים עם שרירים פגועים שהאוכלוסייה של תאי הגזע שלהם התדלדלה בצורה משמעותית.

 תוך חמישה שבועות, התאים האנושיים השתלבו בצורה מוצלחת בשרירי העכברים, התחלקו, יצרו משפחות של תאי גזע בת ורעננו  את המלאי של תאי וגזע וחידשו את הרקמה הפגועה. מאפיין זה של תאי גזע של שריר אנושי והיכולת להשתיל אותם ישירות בשרירים פגועים מעניק יכולות נרחבות לחולים הסובלים משיתוק שרירים או ששריריהם איבדו את היכולת להתחדש. "אנו מלאי תקווה שנוכל לחלץ תאי גזע בריאים משרירים אחרים בגוף החולה ולהשתיל אותם במקום הפגיעה", אומר פומרנץ. המחקר פרסם בכתב העת Stem Cell Reports.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי