מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תאי גזעי לייצור סחוס

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תאי גזעי לייצור סחוס

בין אם בעכברים או בבני אדם, עוברים מתפתחים עוברים דרך מערך כוריאוגרפי מדויק שלבים, רמזים ספציפיים, כדי ליצור רקמות שונות. במקרה של תאי דם, הרמז הראשון מגיע בשלב הפרימיטיבי כאשר מופיעה רקמה הנקראת המזודרם. תחת רמזים נוספים, תאים mesoderm מעוררים את מה שמכונה "האנדותל ההמוגני". לאחר מספר שבועות ועוד רמזים, תאים אלה מעוררים תאי גזע hematopoietic (HSC) שבסופו של דבר מתגוררים במח העצם. רק אחד מהתאים האלה הוא חזק מספיק כדי לחדש את אספקת הדם כולו של העכבר.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

חזרה על ביצועים אלה בתוך צלחת תרבות החל בתאי גזע, לעומת זאת, היה קשה. במהלך שני העשורים האחרונים, חוקרים הלכו לעיתים קרובות בדרך הלא נכונה - לייצר תאי דם חלביים, למשל, שאין להם יכולת ליצור מחדש את אספקת הדם.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

רק בשנה שעברה, Elefanty ועמיתיו היו מסוגלים לשחזר את החלק הראשון של התוכנית, אימון תאי גזע עובריים לעבור משלב mesoderm לאנדותל heemogenic  באמצעות גורמי גדילה. עד כה הקבוצה שלו לא הייתה מסוגלת לקחת את התאים את השלב האחרון של הדרך.

קבוצתו של דיילי עקבה אחר נוסחה דומה, אך לקחה את התאים לשלב הסופי בכך שדחפה אותם בשבעה גנים שהובאו על ידי וירוסים.

הקבוצה של רפי החלה בתאי האנדותל שמקורם בבטנה של כלי הדם בעכבר, הפכה אותם לתאי גזע על ידי הצגת ארבעה גנים, ולאחר מכן השלימה את השכלתם על ידי גידולם בשכבת תאים שמקורם בחבל הטבור.

שני התאים המיוצרים, כמו HSC, הצליחו לחדש את אספקת הדם של העכבר.

Elfanty  מציין שתאי גזע הדם המיוצרים על ידי שתי הקבוצות הם "לא מושלמים" על התאמת היכולות של מה HSC אמיתי יכול לעשות. בהתחשב בשתי שיטות להוסיף גנים זרים, הוא גם מציין שיש בעיות בטיחות להתמודדות: "אלה הם רק ניירות ראשונים; יש עדיין הרבה שאלות לענות ".

המטרה, כפי שמבחינת Daley et al, ממשיכה להיות "הגזירה של HSCs נטולי-טרנסגן ללא-תוקף עבור יישומים במחקר ובטיפול".

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי