מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: זוהו אותות מולקולאריים שמעוררים פיתוח של תאי גזע

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: זוהו אותות מולקולאריים שמעוררים פיתוח של תאי גזע

כיצד מופיעים תאי גזע? מחקר חדש מנסה לתת תשובה לשאלה זו.

למרות שמדענים כבר יודעים שתאי גזע פועלים בכך שהם מתקנים תאים פגועים ולעיתים מחדשים גם תאים תקינים, עד עכשיו היה הידע על המקור שלהם בזמן ההתפתחות העוברית היה מוגבל מאוד. כעת, צוות מדענים באוניברסיטת רוקפלר ביו יורק הצליחו לזהות מנגנון שמדרבן התפתחות של תאים ההופכים בחלוף הזמן לתאי גזע. מנגנון זה עוזר להסביר את תהליך ההיקשרות בין התאים בזמן אמת ויכול לעזור לפתח טיפולים עתידיים כנגד סרטן העור.

"למרות שתאי גזע בוגרים כבר נחקרו בצורה מעמיקה, אנחנו עדיין יודעים מעט מאוד על המקורות שלהם. כאן אנו מראים שאבות של תאי גזע עוריים בזקיקי השיער מתחילים להתבסס ברגע שהתאים באפידרמיס העוברי החד-שכבתי מתחילים להתחלק בכדי ליצור ניצני שיער עובריים", - מסרה לעיתונות אחת מהחוקרים איליין פוקס. "התזמון הזה הרבה יותר מוקדם ממה שסברנו עד כה והוא נותן לנו תובנות חדשות על ההתבססות של תאים מיוחדים אלה".

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

מחקרים קודמים הראו שתאי גזע מונחים על ידי תאים קרובים האם להמשיך לשהות במצבם ה"גזעי" או להתפתח לסוג תא אחר, אך מקור התאים ה"מנחים" לא היה ידוע. באמצעות זקיק שיער של עכבר, פוקס והצוות שלה בחנו את חלוקת התאים המתרחשת כבר בתחילת התפתחותו. הם גילו שבכל התחלקות של התאים, כל תא דור שני נותר כפי שהיה, בעוד תאים אחרים נעו לעבר שכבות אחרות, מה שחשף שתאי גזע יכולים להתקיים עוד לפני התאים ה"מנחים".

הצוות המחקרי בראש פוקס המשיך לבחון את התאים האלה, והתבוננו בשני תאי דור שני שהגיעו ממיקומים שונים לגמרי. זה עזר להם לקבוע איזה סוג של אותות תאיים קובעים את גורלם.

הם גילו שבסביבה שאליה ברחו תאי הדור השני תמיד הייתה נטייה לאותות WNT נמוכים, הידועים בשל תפקידם החשוב בהתפתחות העוברית.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

לעומת זאת, הסביבה שבה נותרו תאי הדור השני אופיינו ברמות גבוהות של אותות WNT. הצוות חשף גם שמדדי WNT משפיעים על תגובת התאים לאיתותי SHH. התאים הגיבו לאיתות SHH רק בסביבות עם WNT נמוך, מה שעורר את התאים לחזור למצב של תאי גזע.

"כשהתאים האלה חייבים לעזוב את ביתם, הם צריכים לעזוב את הסביבה בעלת איתות WNT גבוה על מנת להפוך לתאי גזע", הוסיפה תמרה אוספנסקאייה, המחברת הראשונה של המחקר.

"הבחנו שאותות SHH, שלמעשה מגיעים מתאים עם איתות WNT גבוה הינם חשובים מאוד בכך שהם עוזרים לתאים לעזוב. על מנת שתאים אלה יהפכו לתאי גזע, הם צריכים לקבל אות SHH מתא "אחות" שלהם מהבית שתעביר להם את המסר החשוב הזה – 'אתה תא גזע'".

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי