מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: ייצור תאי גזע עצביים מתאימים להשתלה.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: ייצור תאי גזע עצביים מתאימים להשתלה.

תאי גזע עצביים (iNSCs) שנוצרו מהתאים הבוגרים, מקיימים הבטחה להשתלה טיפולית, אבל הפוטנציאל שלהם בתפקיד זה היה מוגבל כי לא הצליחו לשמור את התאים במושבת NSC רבת-העוצמה הרצויה ללא ביטוי מתמשך של גורמי השעתוק המשמשים בתחילת הדרך.

מדענים ממכון וייטהד יצרו iNSCs שיישארו במדינה רבת-העוצמה, ללא שממשיך ביטוי של גורמי תכנות מחדש. זה מאפשר לחלק שוב ושוב את התאים כדי לייצר תאים בכמויות מספיקות לטיפול.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

"חשוב להפוך לתאי גזע עצביים, כי הם יכולים עצמי לחדש ולעשות הרבה תאים," אומר פרופ' וייטהד ממכון רודולף, פרופסור לביולוגיה באוניברסיטת MIT. "אם אתה הופך תאים בוגרים, אתה לא מקבל מספיק תאים."

כדי להפוך iNSCs משתמשים בווירוסים, מכניסים קוקטייל גורמי שעתוק לתוך הגנום של תאי עור בוגרים של עכבר. תרופה גורמת לגורמי השעתוק להפעיל את הגנים הפעילים בתאי גזע עצביים.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

במחקר קודם, iNSCs נשאר מכור לסמים ולגורמי שעתוק לתכנות מחדש; אם התרופה או הגורמים הוסרו, התאים חזרו להיות תאי עור באופן ספונטני.

"אם גורמי תכנות מחדש עדיין פעילים, זה רע לתאים," אומר ג'ון קסאדי "התאים לא יהיו מסוגלים להתמיין וכתוצאה מכך לא יהיו שימושיים לטיפולים."

במאמר שפורסם בכתב העת Cell, קסאדי ומדענים אחרים מתאר איך הם משמרים את המאפיינים של התאים ללא שמירת גורמי תכנות מחדש פעילים. ראשית, התאים גדלו במדיום מיוחד שנבחר עבור תאי גזע עצביים. ואז, התרופה מוסרת. במקום באופן הבחנה ספונטנית, iNSCs יכולים להתמיין לתאי עצב ותאי גליה.

קסאדי מציין כי דגימה של תאי עור אקראי יכולה להכיל תאי רכס עצביים, אשר עשויים בקלות רבה יותר לבצע את המעבר לiNSCs.

כל העבודה עד כה נערכה בתאי עכבר. לדברי קסאדי, החוקרים צריכים לבחון עתה פרוטוקול זה בתאים אנושיים כדי לראות אם הוא יכול לייצר בהצלחה אוכלוסיות תאים הדרושות לשימוש טיפולי.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי