מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: נמצא קיצור דרך להתמיינות תאי גזע.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: נמצא קיצור דרך להתמיינות תאי גזע.

איכות יוצאת דופן אחת של תאי גזע היא שהם בני אלמוות במעבדה, מסוגלים להתחלק ולגדול ללא הגבלת זמן בתנאים המתאימים. מתברר שיכולת זו עשויה להתקיים גם בהמשך מסלול הפיתוח, עם תאים האחראים ליצירת רקמות ספציפיות.

צוות ממכון Morgridge בראשות חלוץ תאי הגזע ג'יימס תומסון, גילה דרך לכפות על תאי גזע של עכבר לייצור דם ורקמות כלי דם. על ידי ויסות מספר קטן של גנים, התאים הפכו "לכודים" במצב חידוש עצמי ומסוגלים לייצר אנדותל פונקציונלי, דם ותאי שריר.

הממצא מצביע על גישה חדשה פוטנציאלית לתאים המתפתחים בסביבת מעבדה לשימוש בהקרנות, טיפולים וככלי מחקר בסיסי.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

"ההישג הגדול ביותר עבורי היא היכולת לעצור את התפתחותם של תאים אלה", אומר דוד וריידה, המחבר הראשי של המאמר. "בדרך כלל, תאים אלה הם בני חלוף עד הבחנה לסוגי תאים מסוימים, אבל מצאנו דרך לשנות את זה".

פרויקט מחקר זה זיהה שישה גורמי שעתוק בתאים שאפשרו לשמור על תכונת ההתרבות למשך דורות רבים. גורמי שעתוק הם חלבונים המסדירים אילו גנים יפעלו או יכבו בגנום.

"במקרה זה, גורמי השעתוק פועלים "לשמור את האורות דלוקים" במפעלים תאיים אלה, שמנעו מהם חלוקה והרחבה," הוא אומר.

"אלמנט מרגש אחד של מחקר זה", וריידה אומר, "הוא שזה יכול לשפר את היעילות של יצירת סוגי תאים שיש להם ערך מחקרי וטיפולי רב מאוד. תאי אב, "הבנים ובנות" של תאי גזע שיוצרים רקמה ספציפית, ייצור תאי הנדבך המרכזיים לגוף - מוח, כלי דם, עצמות, וכו'."

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

"תאי גזע עובריים", וריידה אומר "כאשר הם מתמיינים, למשל, לשריר או תא עצב, הם עוברים שלבים רבים על פני מספר שבועות עד חודשים וכל צעד מוסיף חוסר יעילות".

"הערך של אבות אלה הוא שאתה לא צריך לעבור את כל השלבים האלה, אתה הרבה יותר קרוב לסוג התא הפונקציונלי שיכול להיות לו ערך רפואי", אומר וריידה. "במקום 20 שלבים, אתה יכול לעבור רק אחד או שניים. אם אתה יכול לקצץ חלק מצעדים אלה, זה הופך להיות הרבה יותר אטרקטיבי עבור אסטרטגיות מבוססות תאים."

וריידה אומר שמחקר זה מציע "הוכחה של עיקרון" שהמדינה האלמוות הזו אינה ייחודית לתאי גזע. הצעד הבא של וריידה יהיה לעבור לתאי גזע אנושיים ולהפוך תאי אב שיכול לשמש למגוון רחב של יישומים שיקדמו את בריאות אדם.

וריידה אומר שהוא אופטימי שאותו עיקרון יכול להיות מוכח בסוגי תאים אחרים. "אני מקווה שמדענים אחרים שרואים את זה יקבלו השראה", הוא אומר. "אם אתה חופר במדינת האב הראשונית של כל רקמה, סביר להניח שתמצא גורמים מרכזיים שיניעו את התרחבותם."

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי