מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: לזרז את הליך הריפוי של שברי עצמות

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: לזרז את הליך הריפוי של שברי עצמות

שילוב של תאי גזע בוגרים והורמון יותרת התריס מעלה בצורה משמעותית את היווצרות העצם החדשה בקרב חיות מעבדה ועשוי לזרז את הליך הריפוי עבור שברים בעצמות בני אדם שנוצרו בעקבות אוסטאופורוזיס, כך עולה ממחקר חדש.

עודכן על ידי ליקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר - רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי - NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

ממצאי המחקר פורסמו באינטרנט על ידי כתב העת המקצועי Molecular Therapy מקבוצת Nature Publishing. החוקרים נעזרו בשילוב של תאי גזע מזנכימליים הנגזרים ממח עצם שנלקח מאנשים בוגרים, והורמון יותרת התריס הנקרא גם PTH שמווסת את רמות הסידן באדם וחיוני לעצמות בריאות וחזקות.

מיקי שחם הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

ליקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

במשך 21 יום, חולדות וחזירי מעבדה בעלי שברים בחוליות קיבלו זריקות יומיות של ה-PTH. במהלך אותה התקופה, בעלי החיים קיבלו גם חמש מנות של תאי גזע. המחקר הראה ששילוב טיפולי זה שיפור במידה רבה את הנדידה של תאי הגזע לאזור של הפגיעה בעצם והגביר את ייצור העצם החדשה והבריאה.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

"כבר ידענו שבשימוש נפרד גם תאי הגזע וגם ההורמון משפיעים על הליך הריפוי הנדרש בשברים בעצמות", אמר דן גזית, פרופסור ואחד המנהלים של תוכנית חידוש השלד וטיפול בתאי גזע במחלקה לכירורגיה וחבר בדירקטריון של קדר-סיני שבמכון הרפואה הרגנרטיבית. "עכשיו למדנו שתאי גזע והורמון יותרת התריס הרבה יותר חזקים ביחד, מאשר בנפרד".

אחת המחברות של המחקר המדובר, זולמה גזית, פרופסור ואחת המנהלים של תוכנית חידוש השלד וטיפול בתאי גזע מוסיפה: "מצאנו שהשילוב הביא אפקט סינרגטי, כאילו שאחד ועוד אחד נותן שלוש".

החוקרים מקווים להיעזר בממצאי המחקר בכדי לפתח טיפולים חדשים עבור חולים הסובלים מאוסטיאופורוזיס ומטופלים בעלי שברי דחיסה בעמוד השדרה הנגרמים עקב עצמות חלשות.

שברי דחיסה בחוליות גורמים ליותר מ-750,000 פציעות מדי שנה בארה"ב לבדה - פי שתיים יותר ממספר השברים באזור הירך. פעמים רבות הם מהווים תוצאה של טלטלה חמורה באזור עמוד השדרה, או של היחלשות עמוד השדרה עקב אוסטיאופורוזיס. כ-10 מיליון אמריקאים ו-200 מיליון איש בכל רחבי העולם מאובחנים כסובלים מאוסטיאופורוזיס, מחלה כרונית ומסכנת חיים המשפיעה בעיקר על נשים מבוגרות ומאופיינת בירידה דרסטית במסת העצם הגורמת לשבריריות. 34 מיליון אמריקאים נוספים סובלים ממסת עצם נמוכה, מה שמגביר את הרגישות והסיכון לשברים בעצמות.

טיפולים קיימים כוללים שינויים באורח החיים, כגון יותר התעמלות, התורמת לעצמות בריאות וכן תרופות למניעת שברים בעצמות עקב נפילות או תאונות. אך אמצעים אלה מתמקדים במניעה ולא מעניקות אפשרויות רבות לריפוי העצמות במקרים בהם הנזק כבר נגרם.

"נכון לעכשיו, לא קיימות אפשרויות רבות לטיפול", אומרת זולמה גזית. "כך שהמטרה שלנו הינה לפתח טיפול ביולוגי שלא רק מקדם ריפוי, אלא גם מעודד הליך ייצור עצמות נורמלי".

האפקט הטיפולי של שילוב תאי גזע והורמון יותרת התריס הושווה לתוצאות הטיפול בתאי גזע בלבד, טיפול באמצעות הורמון יותרת התריס ולהיעדר טיפול.

התחדשות העצמות בפגיעות של חוליות נבדקו בנקודות זמן שונות לאחר הניתוח באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת, סורק רנטגן ממוחשב שיוצר תמונות חתך של איברים פנימיים, עצמות ותרכובות נוספות בגוף.

"ראינו צפיפות עצם גבוהה יותר וגיבוש עצם בריאה רק בקרב חיות מעבדה שטופלו גם בתאי גזע וגם בהורמון יותרת התריס", אומרת זולמה גזית. "לאורך המחקר, ראינו הליך ריפוי מהיר יותר פי שלוש-ארבעה בקרב הקבוצות שטופלו באמצעות השיטה המשולבת".

הצעד הבא במחקר הינו לפעול למען ניסוי קליני שיבדוק את הטיפול המשולב על בני אדם, אומר גדי פלד, פרופסור העובד בתוכנית חידוש השלד וטיפול בתאי גזע ואחד המחברים הבכירים של המחקר.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי