מיקי שחם מביא דיווח: מדענים עזרו לפתח כלים מולקולאריים שיכולים לשנות את צורתם של תאי גזע לצורות אחרות של רקמה.

ליקי מיקי שחם מביא דיווח: מדענים עזרו לפתח כלים מולקולאריים שיכולים לשנות את צורתם של תאי גזע לצורות אחרות של רקמה.

המחקר פורץ הגבולות ישמש לתוכניות פיתוח תרופות ויכול לעזור להפחית את מספר בעלי החיים שמשמשים את המחקר.




תאי גזע הם סוג מיוחד של תא בעל היכולת לחדש תאים אחרים בגוף. אחד האתגרים שניצבים מול מדעני תאי גזע הוא למצוא כיצד ניתן לתכנת את אלו מחדש כדי שיהפכו לסוגי רקמה שונים.




לפי מיקי שחם, בנק דם טבורי "בנק החיים", הצוות המשותף של מדענים מקמפוס סטוקטון של אוניברסיטת דורהם והמוסד לתאי גזע של צפון מזרח אנגליה (NESCI) פיתח שתי מולקולות סינטטיות כדי לגרום לתאי גזע לשנות צורה לצורות רקמה אחרות.




המולקולות החדשות, הנקראות EC23 וEC19, נמצאו כהרבה יותר יציבות מאשר המולקולות הטבעיות שמשמשות כרגע. נמצא כי EC23 הוא אפקטיבי בייצור תאי עצב אשר יכולים לשמש לניסוי תרופות להפרעות מוחיות כמו אלצהיימר ופרקינסון.




לפי מיקי שחם, בנק החיים, הטיפול המדובר בתאי גזע, הוא אחד מעשרות מחלות וטיפולים הנחקרים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.




נמצא כי EC19 אפקטיבי במיוחד לייצור תאים אפיתלים – התאים שמצפים את המשטחים הפנימיים והחיצוניים של הגוף. ביולוג תאי הגזע, הד"ר סטפן פרציבורסקי אמר: "בגלל שהתוצאות יהיו חסונות יותר מדעית, זה יאיץ פיתוח תרופות בשימוש רקמות מתאי גזע אנושיים ויכול פוטנציאלית להפחית את כמות החיות שמשמשות במחקר כזה."




המדענים כעת מפתחים "ערכת כלים מולקולארית" של תרכובות אשר מחויטות לעבודה של פיתוח תרופות ותאי גזע.




מיקי שחם, בנק דם טבורי "בנק החיים", פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:




·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.




·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.




·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.




בארץ, לפי מיקי שחם, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק החיים, בלבד.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי