מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: הוכחה לכך שתאי גזע סרטני קיימים?

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: הוכחה לכך שתאי גזע סרטני קיימים?

יש הרבה מחלוקת על הרעיון שקיימים תאי גזע סרטניים - קבוצה קטנה של "תאי אב " שמניעה את הצמיחה והתפתחות של הסרטן של מטופל.

כעת צוות בינלאומי של מדענים שעקבו אחר המוטציות הגנטיות בסרטן בחולים עם מצב דם נדיר, שלעתים קרובות מתפתח ללוקמיה מיאלואידית חריפה, אומר שהוכיח באופן חד משמעי כי תאי גזע סרטני קיימים.

באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה וקרולינסקה בשוודיה, מדענים מדווחים על ממצאיהם בכתב העת Cancer Cell. הם מתארים כיצד הם איתרו את הגנים של תאים ממאירים במח העצם של חולים עם תסמונת myelodysplastic (MDS) ועוקבים אחריהם לאורך זמן.

MDS הוא מצב נדיר שבו מח העצם אינו מייצר מספיק תאי דם בריאים. המצב גורם לירידה בתאי הדם הבריאים ולעתים קרובות מתפתחת לוקמיה מיאלואידית חריפה, הסוג הנפוץ ביותר של לוקמיה חריפה במבוגרים.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

תאי גזע הם תאי אב שיוצרים את כל מעל ל 200 הסוגים השונים של תאים בגוף, המצויים ברקמות ובאיברים. במשך זמן מה, מדענים חשבו כבר שהרעיון כי כמו רקמה נורמלית, הסרטן גם מונע על ידי תאי גזע שמחדשים את עצמם להצמיח סוגים של תאים סרטניים האחרים.

הרעיון כי הסרטן הוא מונע על ידי תאי גזע שמחדשים את עצמם חשוב, כי זה מצביע שהסרטן יכול להיות מודבר על ידי ביטול תאי הגזע הסרטניים האלה.

החוקר הראשי, ד"ר פטר וול של ממכון אוקספורד לרפואה מולקולרית, מדמה אותו ל "שן הארי בדשא. אתה יכול לשלוף רבים ככל שאתה רוצה, אבל אם אתה לא מוציא את השורשים שהם יחזרו בשלב כלשהו. "

מספר מחקרים כבר הצביעו על האפשרות של תאי גזע סרטניים במספר סוגי סרטן. לדוגמא, בחודש מרץ 2013, מדענים שיערו שסרטן השחלות יכול לנבוע מתאים דמויי גזע ובשלושה מאמרים שפורסמו שנה קודם לכן, חוקרים תיארו כיצד ייתכן שלסרטן המוח, העור והמעיים תאי גזע משלהם, אשר מובילים לצמיחה המחודשת של גידולים.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

סטן אייריק וו ג'ייקובסן, פרופסור ב MRC, אומר שמחקרים קודמים רבים נותרו שנויים במחלוקת משום שבדיקות המעבדה המשמשות לזיהוי תאי גזע סרטני נחשבות לא אמינות, ולא מראות את "המצב האמיתי " בגידול.

פרופ ' ג'ייקובסון, פרופסור אורח בקרולינסקה, אומר: "במחקרים שלנו אנו נמנע את הבעיה של בדיקות מעבדה לא אמינות על ידי מעקב אחר המקור וההתפתחות של מוטציות סרטני נהיגה בחולי MDS. "

באמצעות כלי מעקב גנטי, שהוא ועמיתיו גילו, נמצא שתאים הולידו מוטציות סרטן שמופצות לתאי סרטן אחרים. הם גם הראו כי תת קבוצה ברורה ונדירה של תאי MDS, ולא תאי MDS ממאירים אחרים, היו מסוגל להשפיע על הגידול.

תת קבוצה נדירה זו של תאי MDS נשאה את כל הסממנים של הסרטן בתאי גזע: הם ישבו בחלק העליון של היררכיית תאי MDS, הם מסוגלים לקיים את עצמם, לחדש את התאים הסרטניים MDS האחרים, ולהצמיח את כל DNA ושינויים והמוטציות המניעות את המחלה.

ד"ר וול אומר כי תכונות אלה מציעות "ראיה חותכת לקיומם של תאי גזע סרטני בתסמונות MDS. "

"זיהינו תת קבוצה של תאי סרטן, הראנו כי התאים הנדירים הללו הם תמיד התאים שבמקורם בסרטן, ותאי הסרטן מתפשטים רק בחולים ", הוא מוסיף.

הממצאים הם "צעד חשוב ביותר" מסביר ד"ר וול, "אם אתה רוצה לרפא חולים, היית צריך למקד ולהסיר את התאים האלה בשורש של הסרטן."

"בעוד שהממצאים עדיין אינם מספיקים כדי להציע טיפולים חדשים לחולים, הם סוללים את הדרך לפיתוח טיפולים יעילים יותר ", הוא מוסיף.

"בין הדברים שצריכים להמשיך לחקור הוא מה גורם לתאי הגזע הסרטני האלה להיות ייחודיים, ומה הם המסלולים הביולוגיים בתאי גזע סרטני. אז יכול להתממש היעד של תרופות חדשות, " אומר ד"ר וול.

הוא גם מזהיר כי המחקר שלהם נעשה רק בתאי גזע סרטני בMDS , וכי "תעודת הזהות והתפקוד של תאי גזע בסוגי סרטן אחרים עשויים להיות שונים מזה של MDS. "

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי