מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בשריר בתאי גזע מקבל סיוע מדג הזברה

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בשריר בתאי גזע מקבל סיוע מדג הזברה

מדעני תאי גזע בהרווארד גילו כי אותם כימיקלים המעוררים פיתוח שרירים בדג הזברה, יכולים לשמש גם כדי לבדל את תאי גזע אנושיים לתאי שריר, משימה היסטורית מאתגרת להפיכת הטיפול בתאי שריר לאפשרות קלינית מציאותית יותר.

העבודה, שפורסמה בכתב העת Cell,החלה עם גילוי על ידי חוקרים בבית החולים לילדים בבוסטון, בראשותו של ד"ר ליאונרד זון, שבדק 2,400 כימיקלים שונים בתרביות של תאי עובר דג הזברה, כדי לקבוע אם בכלל אפשר להגדיל את מספרם של תאי בשריר שנוצר.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

החוקרים מצאו שישה כימיקלים שהיו מאוד יעילים בקידום בניית שריר.

אחד מהשישה שנקרא forskolin,מגדיל את מספרם של תאי גזע בשרירים מעכברים. יתר על כן, התאים בתרבית השתלבו בהצלחה בשריר כאשר הושתלו בחזרה לעכברים.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

בהשראת היישום המוצלח בעכברים, ד"ר סלווטורהלובינו והמעבדה של ד"ר רונלד קאהןבמרכז לסוכרת ג'וסלין, בדקו האם הכימיקלים שישפיעו גם על תאים אנושיים ונמצא כי שילוב של שלושה חומרים כימיים, כולל forskolin, יכול לגרום להתמיינות של תאי גזעפלוריפוטנטייםמושרים(iPS), שנעשו על ידי תכנות מחדש של תאי עור.

חשיפה של תאי iPS לכימיקלים אלו הפכה אותם לשרירי שלד. כאשר הושתלו בעכבר, תאי השריר האנושיים המושרים iPS תרמו גם הם לתיקון רקמות שרירים, המהווה הבטחה ראשונית שפרוטוקול זה יכול לספק דרך לטיפול בתאי גזע בשרירים בבני אדם.

"אם היינו עושה את המסך הזה ישירות על תאי iPS האנושי, זה היה לוקח לפחות פי 10 עוד ועולה 100 פעמים באותה מידה", אמרו החוקרים. "דג הזברה נתן יתרון גדול כאן כי יש לו זמן דור מהיר, התפתחות מהירה, ויכול להיות בקלות ובמחיר זול יחסית הוקרן בצלחת תרבות."

"כעת אנו יכולים להפוך את אבות שריר אנושי מספיק בצלחת כדי לאפשר לנו למודל מחלות של שושלת השריר, כמו ניוון שרירים דושן, למצוא חומרים כימיים ולתקן מחלות אלה, ובטווח הארוך, ביעילות בהשתלה תאי גזע שריר למטופל ".

ביישום ביו דומה, קאהן, מג'וסלין, מתכנן ליישם את היכולת החדשה כדי לייצר במהירות תאי גזע מהשריר למחקר סוכרת. המעבדה שלו תייצר תאי iPS מאנשים שנמצאים בסיכון לסוכרת, ולאנשים הסובלים מסוכרת.

"יש לנו מערכת חדשה לשימוש ללמוד פיתוח רקמות, וזה לא רק שריר שניתן ללמוד, כל אחד ואיבר ניתן ללמוד במערכת דג הזברה", אמר זון.

המחקר מומן על ידי תאי גזע בהרווארד המכון, המכון הרפואי הווארד יוז, המכון הלאומי לבריאות נורדיסק והמרכז לסוכרת נובו.

הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה מוגבלת.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי