מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: אוכלוסיית תאי גזע ייחודית התגלתה בחוט השדרה

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: אוכלוסיית תאי גזע ייחודית התגלתה בחוט השדרה

מכון אלן למדעי המח הודיע היום על גילוי של סוג חדש של תאים בחוט השדרה, שמתנהגים כמו תאי גזע עצביים. הם מציעים מסלול חדש בחיפוש טיפול בפגיעה בחוט השדרה.

העבודה שפורסמה ע י מדענים משתפי פעולה עם המחקר, מאוניברסיטת קולומביה בריטית, מכון אלן למדעי המח ומכון נוירולוגי של מונראל ובי ח המסונף לאוניברסיטת מקגיל ומכונה תאי גליה של חוט השדרה של בוגר צמציחים פנוטיפ מיוחד של פרוגניטורים , מופיע בגישה חופשית בכתב העת PLoS One.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

צוות המחקר השתמש באטלס חוט שדרה, זוהי מפת גנום מפורטת של ביטוי בחוט שדרה של עכבר, לשם השוואה של גנים שהופעלו בתאי גליה רדיאלים בחוט שדרה של בוגר עם אלו שמצויים בתאי גזע עצביים אחרים. זה חושף סדרה של 122 גנים עם דמיון של התאים הנ”ל לתאי גזע עצביים קלאסיים.

מערכת העצבים נחשבת לכזו שלא מסוגלת לתקן את עצמה, כי התאים שיצרו אותה מיצו את עצמם במהלך ההתפתחות. עם זיהוי אותם תאי גזע לגליה רדיאליים יתכן שיש אפשרות לאקטב סדרה מסוימת של גנים על מנת לעודד אותם לתקן קשת פגועה של נוירונים בחוט השדרה.

ע"י השימוש באטלס חוט השדרה של אלן, הצלחנו לגלות סוג תא לגמרי חדש, שהתעלמו ממנו עד כה. יתכן שהוא שחקן חשוב במחלות ופציעות של חוט השדרה, כולל טרשת נפוצה ו-ALSאמרה ג'יין רוסקמס, Ph.Dחוקרת מדעי המח באוניברסיטת קולומביה בריטית ומחברת עיקרית של המאמר.

החל מנכי מלחמות ועד לחולי לו גריג ( ALS ) או אטרופיה של שרירי עמוד השדרה, מחלות הקשורות לחוט השדרה והפרעות שמשפיעות על אנשים בכל גיל כולל רבע”מיליון אמריקאים שסובלים מפגיעה בעמוד השדרה, 30 אלף אמריקאים שסובלים מALS ובערך 2.5 מיליון אנשים בכל העולם סובלים מטרשת נפוצה.

זו דוגמה יוצאת מן הכלל של איך האטלס מאפשר גילויים כה משמעותיים, שמציעים מסלולים מבטיחים לפיתוח טיפולים חדשים , אמר אלן ג'ונס, Ph.D, מנהל מכון אלן.

דר' רוסקמס, שמובילה את הצוות המשתף פעולה במחקר זה, אמרה שאפשרי שמאגר כזה של תאים התפספס בגלל מיקומו הלא אופייני ובגלל שמדענים עבדו עם מידע מוגבל. עם זמינות האטלס, המידע שנגיש לחוקרים גדל באופן משמעותי.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

בחיפוש של תאי גזע עצביים, החוקרים השתמשו בגנים מוכרים כרמז לחיפוש מועמדים עמוק בתוך עמוד השדרה. כאשר תאי גזע עצביים התגלו, זוהה סוג חדש של תאי גליה בקצה חוט השדרה. מיקום זה מאוד נוח להפעלתם כאשר נגרם גם נזק משני מינימלי וכשיש צורך בעזרה לתיקון של חוט השדרה במהלך מחלה או לאחר פציעה.

כשראינו לראשונה את הגנים של תאי הגזע העצביים מופיעים בתאים אלה בקצה חוט השדרה, הבנתי שלא רק זיהינו תא חדש אלא היכולת לחשוף סדרה חדשה של גנים שיכולה להוביל אותנו לתאי גזע עצביים מוסתרים במיקום לא אופייני במח. לא ציפיתי שרבים כל כך יהיו קשורים למחלות של בני אדם , אמרה דר' רוסקמס.

זיהוי תאים וגנים שרלוונטי לאקטב פותח אפשרות חדשה לחקר טיפולים אפקטיביים בפציעות של חוט השדרה וסוגים מסוימים של מחלות עצבים ניווניות.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי