מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: קוקטייל של שישה פקטורים גנטיים

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: קוקטייל של שישה פקטורים גנטיים

חוקרים לראשונה הכפילו תאי עור (פיברובלסטים) מתוך תורם בן 74 על מנת להשיג מאפייני הזדקנות המאופיין ע י סיום שגשוג תאי. הם השלימו תכנון מחדש של התאים בתנאי in vitro.

במחקר זה ג'אן-מרק למטרה והצוות שלו לראשונה אימתו שזה בלתי אפשרי עם שימוש ב- 4 פקטורים גנטיים בהם השתמשו עד כה OCT4, SOX2, C MYC and KLF4). החוקרים הוסיפו שני פקטורים נוספים NANOGו- LIN28שאפשרו להתגבר על מכשול זה.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

שימוש בקוקטייל החדש המורכב מ-6 פקטורים, תאים מזדקנים, תוכנתו לתוך תאי iPSCפונקציונאליים ורכשו מחדש את המאפיינים של תאי גזע עובריים פלוריפוטנטים. בנוסף קיבלו בחזרה את היכולת להתחדשות ופוטנציאל התמיינות ולא שמרו על עקבות להזדקנות קודמת. על מנת לבדוק מאפיינים של הצערה של התאים, החוקרים בחנו את התהליך ההפוך.

תאי  iPSCשהוצערו היו שוב ממוינים לתאים בוגרים והושוו את תאים הזקנים המקוריים ולאלו שהתקבלו ע י שימוש בתאי גזע עובריים פלוריפוטנטים(hESC)..

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

סימני הזדקנות נמחקו ו- iPSCs שהתקבלו יכולים לייצר תאים פונקציונאליים, או כל סוג תא עם יכולת מוגברת של שגשוג ואריכות ימים , מסביר ג'אן-מרק למטרה שעומד בראש הצוות Inserm AVENIR.

התוצאות שהתקבלו הובילו את הצוות לבחון את הקוקטייל על תאים זקנים יותר, שנלקחו מתורמים בגילאים 92,94,96 ואפילו 101. האסטרטגיה שלנו עובדת על תאים שלקוחים מתורמים בגילאי ה100. גיל התאים הוא בהחלט לא מחסום לתכנות מחדש.

הוא הסיק, המחקר סולל את הדרך לשימוש טיפולי ע י iPSכל עוד שהמקור האידאלי של תאים בוגרים מסופק, מה שנסבל ע י מערכת חיסון ויכול לתקן איברים ורקמות במטופלים מבוגרים , הוסיף החוקר

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי