מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: סיטוג'ן - SituGen - מהפכה עולמית באיסוף תאי גזע טבוריים

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: סיטוג'ן - SituGen - מהפכה עולמית באיסוף תאי גזע טבוריים


סיטוג'ן

סיטוג'ן הוא שם המותג של שתי המצאות מהפכניות – שיטה ואביזר, המספקות פתרון לבעיה מתמשכת בתחום איסוף תאי גזע טבוריים – כמות הדם הנאספת. הרעיון לפיתוח הסיטוג'ן נבע מתוך האחריות הכוללת של דם טבורי בע"מ ללקוחותיה – להצטיין בכל חלקי התהליך ולהציע את העסקה הטובה ביותר.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

עד כה היה עיקר השימוש בתאי הגזע הטבוריים בהשתלות המטולוגיות לילדים בשל כמות הדם המעטה שנאספה. עם הסיטוג'ן תהיינה השתלות תאי גזע טבוריים זמינות גם למבוגרים, שהם הלקוחות העיקריים של השתלות תאי גזע מדם טבורי ונאלצו להסתפק עד עכשיו בהשתלת תאי גזע ממוח עצם שאיכותם פחותה.

אחרי שני סבבים של ניסויים קליניים עבר הסיטוג'ן את הצפי הראשוני והוכחה הגדלת איסוף בלמעלה מ 80% בממוצע.

תשואה גבוהה יותר להשקעה שלכם

משום שעד עכשיו אפשר היה לאסוף כמות דם טבורי, המספיקה להשתלה המטולוגית בילדים עד גיל 9, נוהגים בנקי דם טבורי הפרטיים בעולם הרחב למכור את שירות השימור במסלול שנתי בלבד. זאת כדי לא לחייב את הלקוח עבור התקופה בה לא יוכל לעשות שימוש במנה.

סיטוג'ן נושא בשורה מהפכנית ופריצת דרך עולמית בתחום בנקי דם טבורי והשתלות תאי גזע מדם טבורי.

עם השקת הסיטוג'ן תוכלו להיות רגועים ובטוחים בכך שמנת תאי הגזע מדם טבורי שתישמר תספיק להרבה הרבה שנים. אם בחרתם בלידה טבעית ואתם מתלבטים לגבי השימור בבנק דם טבורי, יכול הסיטוג'ן לעזור לכם לפתור גם את ההתלבטות הזו.

סיטוג'ן הוא מוצר מוטה יצוא הניתן ליישום באיסוף תאי גזע טבוריים בכל מקום בעולם. בארץ ישווקו השיטה והאביזר רק ללקוחות דם טבורי בע"מ, המקבלים 80% יותר מאשר בכל בנק דם טבורי אחר.

רקע - ישומי

המוסכמה הרחבה בעולם הרפואי היא כי לתאי גזע מדם טבורי עליונות על פני תאי גזע שמקורם בתרומת מוח עצם, במרבית הפרמטרים הרלוואנטיים להשוואה.

השיטה המיושמת מאז ומתמיד על ידי כלל בנקי הדם הטבורי הפרטיים והציבוריים בעולם לאיסוף תאי הגזע ודם טבורי הינה שיטת שקית תרומת הדם הרגילה, המבוססת בעיקרה על גרביטציה ותלויה במידה רבה במיומנות האוסף.

עקב מוגבלות השיטה, המיומנות הממוצעת מביאה להפקה של 73 מ"ל דם טבורי נטו, בלבד (ממוצע עולמי), בעת שיתרת הדם בשליה לאחר הלידה וניתוק התינוק מחבל הטבור היא 150 מ"ל דם טבורי בממוצע. 

הכמות הממוצעת הנאספת, מספיקה להשתלה המטולוגית למושתלים שמשקלם הממוצע נמוך מ 30 ק"ג, בלבד (בעבר היה המשקל המקובל45 ק"ג, אך עקב סיכויי ההשתלה הפחותים, נהוג היום בעולם המשקל הנמוך יותר). 

כך נערכו מרבית ההשתלות בעולם בילדים, בעת שהמבוגרים אשר מטבע הדברים "צורכים" את מרבית ההשתלות – נאלצו להמשיך לעשות שימוש בעיקר בתאי גזע מתרומות מוח עצם, למרות נחיתותם הרפואית.

רקע מדעי-רפואי 

השתלה המטולוגית של תאי גזע טבוריים כפופה למספר תנאי סף שעיקרם: מידת התאמה מינימלית בין תאי הגזע המושתלים לבין גוף המושתל ומספר התאים המגורענים (NC) המינימלי לכל ק"ג משקל גוף של המושתל. למעשה, מספר תאי +CD34 הינו מדד יותר חשוב ממספר התאים המגורענים (שכן גם כדוריות אדומות אינן מגורענות) אך משום העובדה שאין סטנדרד מקובל למדידתו וקיימות שיטות מדידה רבות - אין השימוש בו בעדיפות ראשונה.

רף הקריטריון הנהוג להשתלה הוא 30,000,000 תאי גזע (בשלב האיסוף) לכל ק"ג משקל גוף, לפחות – 3
X107, במקרים מסוימים נדרש עד כדי 4.9X107. סימוכין בהערות 1-4.

באיסוף תאי גזע מדם טבורי, הממוצע הוא מנת דם טבורי של 72 מ"ל נטו, המכילה בממוצע 830,000,000 – 8.6
X108 תאי גזע.

על פי קריטריון זה, מנת תאי גזע מדם טבורי ממוצעת בבנק דם טבורי פרטי, תתאים להשתלה למושתל שמשקלו: 27 ק"ג, בלבד (כאשר מדובר בבנקים הציבוריים, המנות הנשמרות בהם לאחר כל קריטריוני הסף השונים ובכלל זה רף מספר התאים המינימלי לשימור 900,000,000 – 9
X108), המנה הממוצעת מספיקה ל- 30 ק"ג, בממוצע, דהיינו מנה ממוצעת בהם מכילה סך של 1,080,000,000 – 1.08X109 תאים מגורענים (TNC).

בהתאם לעקומת הגידול - גיל/משקל, 27 ק"ג בממוצע בבנקים הפרטיים מתאימים לגיל 9 שנים לערך ו- 36 ק"ג בבנקים הציבוריים מתאימים לגיל 11. עקומת המשקל בהערה 5.

הרחבה
(1) מספר תאי גזע הנדרש לק"ג משקל החולה, תלוי גם במידת ההתאמה שבינו לבין המנה. במחלות סרטן הדם, לכל דרגת אי התאמה נוספת, יש להוסיף 10 מיליון תאים/ק"ג. 
(2) סטטיסטית, הוכח שאצל מושתלי עד 10 מיליון תאים לק"ג, התמותה הייתה 75%. אצל מושתלי 30 מיליון תאים לק"ג לפחות, התמותה רק 30%.
(3) ככל שהאיסוף מהיר יותר > יותר דם שמקורו בשליה נאסף בטרם הקרישה > בשליה ריכוז התאים המגורענים -
NC - כפול לערך מאשר ברגיל (מחקר: Rich hematopoietic stem/progenitor cells in human placenta tissue and placenta blood. Zhou SL.et al)
מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

מסיבה זאת, נוהגים הבנקים הפרטיים בעולם הרחב למכור את שירות השימור בבנק דם טבורי פרטי במסלול שנתי בלבד.

בשונה מהנהוג בחו"ל - מכירת השירות על בסיס חידוש שנתי, נמכר בארץ השירות השנתי רק על ידי דם טבורי בע"מ (ובנוסף שירות ל- 5 שנים ול- 20 שנים) וביתר החברות - רק במסלול של התחייבות ל 20 שנים (ובאחת החברות אף ל 40 שנים), תוך חיוב הלקוח לתשלום מראש עבור מספר רב של שנים, למרות שברובן לא יוכל לעשות שימוש במנת תאי הגזע שנשמרה בבנק דם טבורי להשתלה. 

בחשבון פשוט, החברות מוכרות שירות ל- 20/40 שנים, כאשר מראש ידוע כי המנה הנשמרת מתאימה להשתלה המטולוגית, בממוצע רק עד גיל 9!

באמצעות ערכת סיטוג'ן נאספים בממוצע 80% יותר תאי גזע, שהם בחשבון לעיל מנה מתאימה למושתל שמשקלו כ- 65 ק"ג בממוצע (פרטנית, כבכל התפלגות נורמלית, חלק ממנות תאי הגזע מדם טבורי מתאימות למושתלים בעלי משקל גבוה הרבה יותר).

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי