מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: דרוש לך שריר "קשוח" ? תפנה לתאי גזע של שומן

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: דרוש לך שריר "קשוח" ? תפנה לתאי גזע של שומן

תאי גזע שהופקו משומן הצליחו להפתיע. בעקבות התפתחות על משטח קשיח הם עברו שינוי משמעותי לקראת הפיכתם לתאי שריר בוגרים. המחקר החדש פורסם בכתב העת biomaterials.

התאים החדשים נותרים ללא פגע ומתאחים גם כשמועברים דרך משטח מאוד קשיח, דמוי אבן, אותו תכנן פרופסור לביו-הנדסה מסן דיאגו – אדם אנגלר. תאים אלה מרמזים על אפשרות טיפולית לניוון שרירי.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

"במחלות כגון ניוון שרירי או התקף לב , עכברים עוברים שינוי ברקמה", אמר אנגלר."רקמה פגועה זו שונה ביסודה מרקמה בריאה מבחינה מכנית".
"תאי גזע מושתלים יכולים להחליף ולרפא שריר, אבל עד כה השתלים לא זכו להצלחה רבה בחולי ניוון שירירים", הוא ציין.
כי התאים נוטים להתאגד לקשריות קשיחות כשהם נאבקים להתאקלם לסביבה חדשה של רקמה פגועה ומעובה.

אנגלר, פוסטדוקטורנט יו סוק צ'ואי ושאר הצוות חושבים שלתאי הגזע המופקים משומן יש סיכוי טוב לסוג זה של טיפול, מאחר והתאים משגשגים על משטח קשיח ועיקש שמדמה רקמה שניזוקה כפי שקיים באנשים עם MD.

במחקר שלהם בכתב העת Biomaterials החוקרים השוואת ההתפתחות של תאי גזע במח עצם ותאי גזע המופקים משומן שגדלו על משטחים ברמת קשיחות משתנה, החל מרקמת מח ועד לעצם.

תאים משורת שומן היו פי40- 50 טובים יותר מאשר עמיתיהם במח עצם מבחינת הצגת חלבונים מתאימים שמעורבים ביצירת שריר. חלבונים אלה יכולים "להדלק" בנסיבות מתאימות בתאים המופקים משומן, אמר אנגלר.

"שינויים עדינים באיך שני סוגי תאים אלה מתקשרים עם סביבתם קריטי להתפתחותם", הוסיפו המדענים.

תאים המופקים משומן חשים בנישה שלהם על פני השטח יותר שלמים מהר יותר מאשר תאים המופקים ממח העצם. הם מרגישים באופן פעיל את סביבתם , שמאפשרת להם לפענח את הסיגנלים מאינטראקציה של תא וסביבה, מה שמנחה את ההתפתחות". הסביר כואי.

מה שכנראה הכי מפתיע, תאי שריר שגדלו מתאי שומן התאחו ויצרו צינוריות שריר ( myotubes) ברמה שלא נצפתה לפני כן. זהו שלב חשוב בהתפתחות של שריר, אותואנגלר ועמיתיו לא ראו לפני כן במעבדה.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

התאים שהתאחו נותרו מאוחדים כאשר הועברולמשטח קשיח. "תאים מתוכנתים אלה הינם מספיק בשלים לכן הם לא מגיבים לרמזים סביבתיים כגון סביבה חדשה שמכתיבה התפצלות", אמר אנגלר.

אנגלר ועמיתיו יבחנו כעת איך תאים מאוחים אלה מתפקדים בעכברים עם גרסה של ניוון שרירים. התאים שורדים בסביבת רקמה קשיחה, אבל אנגלר מזהיר שקיימים אספקטים נוספים של רקמה חולה כגון צורתה והרכבה הכימי שצריך לקחת בחשבון.

"מנקודת מבט של תרגום לטיפול קליני, אנחנו רוצים לדעת איזה מרכיבים של סביבה מספקים את האותות החשובים ביותר עבור תאים אלה",הוא אמר.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי