מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: ייחוד של תאי גזע מחבל הטבור – חלק 2

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: ייחוד של תאי גזע מחבל הטבור – חלק 2

הם יכולים לשפר איכות חיים של חולי טרשת נפוצה

טרשת נפוצה Multiple Sclerosis (MS) הינה מחלה דלקתית אוטואימונית, שגורמת לפגיעה במיאלין של מערכת העצבים המרכזית, אוליגודנדרוציטים ואקסונים. בין 250000 ל 350000 בני אדם בארה"ב סובלים מטרשת נפוצה. המחלה מכונה טרשת הפוצה בשל לקויות מוקשות (סקלרוטיות) רבות וצלקות במח ועמוד השדרה. תסמינים ראשונים כוללים עייפות מוגברת, ורטיגו, נאוריטיס אופטי והרדמות של קצות הגפיים. רוב המטופלים חווים התקפים חוזרים שעם הזמן מובילים להדרדרות נוירולוגית פרוגרסיבית.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

מטרת הטיפולים שקיימים עבור MS היא לעכב את האימונומודולציה או דיכוי חיסוני. עד לאחורונה הנזק העצבי שהצטבר נותר בלתי הפיך. כיום המדענים יותר אופטימיים לגבי האטה בהדרדרות ואף ריפוי המחלה עם תכנית טיפול מקיפה שכוללת טיפול בתאי גזע יחד עם טיפולים שמשפרים את מערכת מחזור הדם, רגנרציה של מיאלין, יצירת אנרגיה מיטוכונדריאלית, גורמים תזונתיים, אנטי דלקתים, אנטימיקרוביאליים ןאנטיאוקסידנטים.

מספר גורמים שיכולים להגביר הבשלת אוליגודנדרוציטים כוללים את הורמון בלוטת התריס, פקטור גדילהA שהופק מטסיות, CD45, פקטור נוירוטרופי המופק ממח ונוירוטרופין 3. טירוזין קינאז הינו פקטור נוסף שיכול להגביר את יצירת המיאלין לצורך רמיאלינציה של אקסנים. כמו כן הוכח שכמותו של הגן fyn הינה נמוכה בחולדות מזדקנות.

מודל של טרשת נפוצה ממקור עכבר הראה הפחתה משמעותית בנזק אקסוני במספר אתרים (מולטיפוקלי) עם עירוי של תאי גזע עצביים בוגרים. שימוש בתאי גזע המטופואטיים מתורמים בריאים יכולים לכוון את מערכת החיסון לתגובות אוטואימוניות פחותות.

מספר מטופלים שנסעו למקסיקו לצורך טיפול בתאי גזע עבור MS דיווחו שתאי הגזע עזרו להם לייצב את התסמינים שלהם במשך מספר חודשים. מאחר וMS הינה מחלה פרוגרסיבית, היה צורך בטיפול כל 6 חודשים על מנת לתחזק את השיפור שהושג.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

כעת אנחנו בודקים את המערך הגנטי של המטופלים על מנת להגדיר אם חסר להם הגן fyn. במידה והגן חסר האם הטיפול בתאי גזע טבוריים יעזור? תאי הזגע שהוחדר בהם הגן fyn עבדו טוב יותר במודלים MS של חיות מעבדה וכנראה גם בשני חולי MS שטופלו במקסיקו. באנשים עם רמות תקינות של הגן קיימת אפשרות לתת נוירוטרופין 3 עם תאי גזע טבוריים או שימוש בתאי גזע מזנכימליים עם סמן CD45.

קיימים מספר שילובים, ביניהם ניתן להשוות, כתלות במחסורים אינדיווידואליים. האפשרויות השונות אמורות לתת תקווה גדולה יותר לחולי MS.

הם יכולים לשפר את מצב הילדים עם שיתוק מוחין.

סריקות מח בילדים עם שיתוק מוחין מראות היפופרפוזיה ( ירידה בזרימת דם) במספר איזורים במח, כולל תלמוס, צרבלום ו/או basal ganglia. לתאי גזע שהופקו מחבל הטבור יש יכולת לעזור ע"י עידוד אנגיוגנזיס (יצירת כלי דם חדשים) לאיזורים שניזוקו.

- שיקום החומר הלבן באמצעות יצירת תאי גליה, שנעשה ע"י גירוי פקטורי גדילה ועידוד ישיר או עקיף של נוירוגנזיס, חלוקה לנוירונים חדשים כשיש תמיכה ע"י אספקת חמצן והזנה.

- חיזוק רקמת שריר

- שיפור תפקוד חיסוני

שיתוק מוחין מגיב הכי טוב לתאי גזע מחבל הטבור. ב20 ילדים עליהם נאסף מידע, ב85% מהילדים היה שיפור מתון עד משמעותי תוך 5 חודשי מעקב. אחד מהסימנים הראשונים של שיפור הינו טונוס שרירים, אחר כך חל שיפור באוצר מילים, כישורים חברתיים ושיפור ביכןלת ההבנה. שיתוק מוחין יכול להגיב היטב לתאי גזע טבוריים כי הם מתמיינים בעיקר לתאי אב של תאי גליה, שממסעיים בשיקום של החומר הלבן. רוב הילדים שהראו התקדמות לאחר טיפול בתאי גזע ממשיכים לקבל מספר טיפולים בשנה. כמו כן הם ממשיכים לעסוק בפעילות גופנית, ריפוי בעיסוק ו/או קלינאות תקשורת.

דר' סטינבלוק ממליץ להבדק לנוכחות מתכות כבדות באמצעות מבחן אתגר DMSA וכן לשלול זיהומים או צמיחה מוגברת של חיידקים אנארובים במערכת העיכול ( anerobic overgrowth ), לפני תחילת הטיפול בתאי גזע מחבל הטבור (או טיפול אחר).

מאחר ולרוב יש תגובה חיובית לטיפול בתאי גזע טבוריים, אנחנו חושבים שזה חשוב שגופים פרטיים וציבוריים ישתפו פעולה בתמיכה במרכזי רגנרציה בארה"ב עבור ילדים עם נכויות, ללא תלות במצבם הכלכלי.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

מיקי שחם, miki shacham. דם טבורי, דם-טבורי, בנק דם טבורי, סיטוג'ן, תאי גזע





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי