מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: הייחוד של תאי גזע מחבל הטבור – חלק 3

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: הייחוד של תאי גזע מחבל הטבור – חלק 3

הם יכולים לשפר את מצב הלוקים בשבץ אקוטי וכרוני

שבץ איסכמי לרוב נגרם מחסימת אספקת דם לאיזור מסוים במח. הרקמה מתה במהירות, מה שפוגע בתפקוד רקמות מסביב עקב גורמים משניים כגון דלקת, בצקת ולחץ חימצוני.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

תוכנית מקיפה של שיקום, שכוללת טיפול בתאי גזע, מומלצת בשני סוגי השבץ. הטיפולים שקיימים בחמצן שניתן בלחץ גבוה, "פעימה נגדית בלחץ" ( external counterpulsation ), הזלפה תוך ורידית של חומרים מגיני נוירונים ופיזיותרפיה. לאחר השגת "פלטו" בשיפור, ניתן להמשיך בטיפולים בתאי גזע טבוריים שקיימים במקסיקו.

עירוי תוך ורידי יעיל לבוגרים צעירים ואילו כירורגיה בשיטת קטטריזציה מספקת תוצאות טובות יותר עבור מטופלים מבוגרים יותר. שילוב של תאי גזע (כולל אלה שמופקים מחבל הטבור- CD34+, CD133+ ותאי גזע מזנכימליים) יכולים לפעול ביעילות טובה יותר מאשר סוג אחד של תאי גזע טבורי.

הם יכולים לשפר את מצב החולים בעקבות פגיעות מח טראומטיות – אקוטיות וכרוניות

לפי התצפית שלנו - בוגרים צעירים שעברו תאונת דרכים או נכי מלחמה מעירק, שסבלו מפגיעות מח טראטומטיות הגיבו היטב לטיפול תוך ורידי של תאי גזע אנושיים מחבל הטבור. תכנית מקיפה שכוללת טיפול באנטיקסידנטים, מגיני נוירונים, פיזיותרפיה והמשך ליווי מקצועי, מעלים את הסיכוי לשיקום במטופלי TBI. כתמיכה ליחידה שלנו אנחנו מחפשים תרומות שיאפשרו לנו הערכה טרום ופוסט-טיפול בתאי גזע עבור נכי מלחמה, שחזרו עם פגיעת מח טראומטית.

הם יכולים לשפר מצב של דיסטרופיה (התפתחות לקויה) של שריר

שני דיווחים דרמאטיים הגיעו מסין. לפיהם תאי גזע טבוריים יכולים לתקן את המחסור באקסון 19 ולשפר טונוס שרירים בילדים עם דיסטרופיית שרירים ע"ש דושן. אנחנו מתרגשים לראות תוצאות דומות במטופלים שטופלו במקסיקו בתאי גזע טבוריים, שכנראה הוחדר להם מקטע גנטי באקסון 19.

הם יכולים לשפר את מצב החולי במחלת האנטינגטון

מחלת האנטינגטון הינה מחלה גנטית אוטוזומלית דומיננטית, שמאופיינת ע"י ניוון נוירלי מתמשך/פרוגרסיבי. בגנום של חולים מופיעה חזרתיות של טרינוקלאוטיד בגן האנטינגטון (htt) על כרומוזום 4.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

כתוצאה מכך מופיעות תנועות אבנורמליות, שטיון ותסמינים פסיכיאטרים. הטיפול בתאי גזע טבוריים מאריכים חיים במודל מחלת האנטינגטון בחיית מעבדה. התכנית נמצאת בתהליך בחינת תאי גזע טבוריים, בהם הוחדר גן נורמלי htt. הטיפולים יכולים להיות משופרים ע"י פקטורי גדילה כגון נויטרוטרופינים, נוירוטורינים, BDNF, CNTF.

הם יכולים להפחית תסמינים של סכרת 1 ו-2

תאי גזע מזנכימליים מחבל הטבור יכולים להועיל ברגנרציה של לבלב ולהחזיר הפרשת אינסולין תקינה. בנוסף, תאי גזע המטופואטיים שנמצאו בדם הטבורי מועילים בשחזור תפקוד חיסוני תקין במחלות אוטואימוניות. מודל עכבר בסכרת מסוג 1, שטופל בדם טבורי אנושי הראה רמות גלוקוז נמוכות יותר באופן מובהק ואריכות ימים טובה יותר לעומת לקבוצת ביקורת שלא טופלה. אף עכבר לא מת בעקבות טיפול במינון הכי גבוה של תאי גזע = 200 מיליון. כמו כן תאי הגזע יכולים להפחית נוירופתיה סכרתית ע"י התמיינות לנוירונים כמו גם ע"י שחרור פקטורי גדילה שמגינים על רקמה עצבית מלחץ חימצוני.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי