מיקי שחם, ''בנק החיים''- שימור דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: תאים שהופקו מנפגעי כוויות יכולים לשמש להנדסת רקמות.

מיקי שחם, ''בנק החיים''- שימור דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: תאים שהופקו מנפגעי כוויות יכולים לשמש להנדסת רקמות.

צוות מחקר בהולנד גילה שתאים מגלד שנותר לאחר כוויה, הרקמה הלא חיונית שמוסרת למניעת זיהום, יכולה להיות מקור לתאי מזנכימה שיכולים לשמש להנדסת רקמות.

מיקי שחם, בנק החיים לשימור דם טבורי, מבהיר כי המחקר שלהם השווה את יעילות התאים לזו של תאי גזע, שהופקו מרקמת שומן ופיברובלסטים של דרמיס מבחינת עמידה בקריטריונים של תאי סטרומה מזנכיחמליים מולטיפוטנטיים mesenchymal stromal cell (MSC) .

"במחקר זה השתמשנו במודל עכבר על מנת לחקור, אם תאים שהופקו מגלד יכולים לעמוד בקריטריון של תאי סטרומה מזנכימלית מולטיפוטנטית ע"י האגודה הבינלאומית לתרפיה תאית the International Society for Cellular Therapy (ISCT)," אמר מחבר המאמר דר' מגדה אורליך מהתאחדות מרכזי כוויות ההולנדית.

"המחקר גם העריך את פוטנציאל ההתמיינות של MSCsi שבודדו מרקמת עור נורמלית ורקמת שומן והשוו אותם לתאים שהופקו מהגלדים."

לדברי החוקרים, שיפור בטיפול בכוויה אומר שאחוז המטופלים ששרדו כוויות רציניות עולה.

שיעור השרידות העולה העלה את מספר האנשים שנותרו עם צלקות מכוויה, מה שהוביל לבעיות תפקודיות של העור, כגון התכווצות, וכן היבט פסיכולוגי וחברתי של השחתת מראה.

למרות זאת, שתי בעיות קיימות בתחום הנדסת רקמות – מקור התאים ועיצוב הפיגום שנועד ליצור מיקרוסביבה להדרכת התאים לקראת רגנרציה של רקמות.

"הבחירה של תאים להנדסת רקמת עור הינה חיונית לתוצאות של תהליך הריפוי," אמר דר 'אורליך. "המחקר בוצע על מודל של עכבר ורקמות גלד שנקצרה בין 11 ל26 ימים לאחר כוויה.

העיכוב נתן זמן ריפוי לכוויות בעובי חלקי partial thickness, תהליך שהינו אופציית טיפול רגילה בהולנד ובשאר אירופה.

החוקרים סברו שבמהלך הזמן הזה רקמות שנפגעו באופן חמור יוכלו למשוך תאי גזע מרקמות סובבות, מאחר ורמות גבוהות של MSCs זוהו בדם של נפגעי כוויות.

" MSCs יכולים להיות מועילים לרגנרציה של רקמה אם הם מתמיינים לסוגים שנחוצים לסביבת הפציעה," ציין דר' אורליך. "אנחנו הסקנו ש MSCs שהופקו מרקמת הגלד, מציגים אוכלוסיה של תאי גזע מולטיפוטנטים.

המקור של התאים נותר לא ברור, אבל הדמיון שלהם לתאי גזע שהופקו מרקמת שומן יכול לגרום לספקולציה, שרקמת שומן התת-עורית בכוויות עמוקות, יכולה להיות מקור חשוב לתאי גזע עבור ריפוי פצעים."

לפי מיקי שחם, מחברת בנק החיים, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

החוקרים הסיקו שמחקר נוסף דרוש על מנת לזהות את מקור תאי הגזע שהם מצאו בגלד שנותר מכוויה, ההקשר האפשרי שלהם למיופיברובלסטים, וכיצד התפקוד שלהם מושפע מסביבת הפצע.

"המחקר מדגים שנסיונות הגוף לרפא את עצמו במרבית המקרים מצריך עזרה נוספת על מנת למקסם את ההשפעה של אותם מאמצים, " אמר דר' עמית פאטל, מנהל רפואה רגנרטיבית בתחום לב כלי דם (קרדיווסקולרי/ cardiovascular) של אוניברסיטת ייוטה ועורך היחידה של Cell Transplantation.  "הגברת יצור אנדוגני של MSCs , או השתלה של תאים אקסוגנים בעקבות כוויה, יכולים להיות מוכחים כשימושיים בעיצוב מחדש של רקמה שנכוותה.

הגדרת המקור של תאים הינו גורם חשוב בפיתוח טיפול אוטולוגי (או אחר).

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנק דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם, בנק החיים לתאי גזע ושימור דם טבורי, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.

·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי ליקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי בנק החיים, בלבד.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי