מיקי שחם מביא בהודעה לעיתונות חידושי ומחקרי תאי גזע: בתאי גזע מושרים של המושתל פוטנציאל להיעדר דחייה

מיקי שחם מביא בהודעה לעיתונות חידושי ומחקרי תאי גזע: בתאי גזע מושרים של המושתל פוטנציאל להיעדר דחייה

מחקר חדש מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בוסטון (BUSM) מראה כי רקמות שמקורן בתאי גזע פלוריפוטנטיים מושרים (IPS) במודל ניסיוני לא נדחו כאשר מושתלים בחזרה למקבלים זהים מבחינה גנטית. המחקר, שפורסם ב CELL, מדגים את הפוטנציאל של ניצול תאי iPS לפתח סוגי תאים שיכולים להציע טיפול למגוון רחב של מחלות, כולל סוכרת, כבד ומחלות ריאה, ללא המכשול של דחייה חיסונית.

נמסר עוד על ידי מיקי שחם כי אשלי בויד, וניל רודריגז, המחברים הראשיים של המחקר, הם פרופסורים לדרמטולוגיה וחוקרים במרכז לרפואת רגנרטיבית באוניברסיטת בוסטון והמרכז רפואי בבוסטון (BMC). הם גם החוקרים הראשיים במכון הלאומי של מרכז הבריאות ביו הרפואי המחקר אקסלנס (COBRE) במרכז רפואי רוג'ר ויליאמס.

ניתן לפתח תאי iPS מסוגי תאים בוגרים, כגון עור או דם ולהחזיר אותם לתאי גזע באמצעות מניפולציה גנטית. תאי iPS מסוגלים להתחלק לכל סוגי התאים בגוף, מה שהופך אותם כלי רב עוצמה למחקר ביולוגי ומקור לרקמות לטיפולי השתלה. בהתחשב בעובדה שתאי iPS יכולים להתבצע באופן ספציפי למטופל, צריך להיות פוטנציאל גדול עבורם להיות מושתלים בחזרה לאותו המטופל ללא דחייה. עם זאת, מחקר שפורסם בכתב עת Nature בשנת 2011 הוכיח כי תאי iPS המושתלים במדינת תאי גזע נדחו במקבלים זהים מבחינה גנטית.

הוסבר על ידי מיקי שחם, כי זה כ- 25 שנים, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולי מערכת הדם ורפואת חידוש האיברים /ריפוי תאי, שכן הם ראשוניים יותר מתאי מוח עצם וחסרי מערכת חיסונית (המתפתחת רק כחצי שנה לאחר מכן).

עשרות רבות של מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרות באלפי ניסויים קליניים רשמיים ברפואת חידוש האיברים. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לכ 250 סוגי תאי הגוף השונים, הם משרתים גם השתלות רפואת חידוש האיברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.

"המחקר הציע שרקמות שמקורן בתאי iPS של מטופל ספציפי עשויות להיות עם יכולת ייצור תגובה חיסונית לאחר השתלה. עם זאת, זה אף פעם לא הוערך באופן ישיר בסוגי התאים הרלוונטיים לטיפולים ברפואה רגנרטיבית והשתלה", אמר רודריגז.

חוקרי BUSM העריכו עניין זה על ידי לקיחת תאים בוגרים ממודל ניסיוני ונובעים תאי iPS מהם. לאחר מכן מובחנים תאי iPS לשלושה סוגי תאים: עצבי, כבד ואנדותל (כלי דם, רירית). שלושת סוגים אלה מייצגים כל אחת משלוש השכבות הנבט העוברי הנוכחים במהלך פיתוח - המזודרם, האאקטודרם והאנדודרם. תאים משכבות אלה מתחלקים ומתמיינים בסופו של דבר למערכות הרקמה ואיברים בגוף.

באמצעות ניסויים על מנת לשקף את השימוש הקליני הפוטנציאלי של תאי iPS במטופל ספציפי בטיפול בתאים, הצוות השתיל כל אחד מהתאים המובחנים למודל ניסיון זהה מבחינה גנטית ולא מצא שום סימנים שלתגובה חיסונית גבוהה או סימנים של דחייה.

תוצאות המחקר מצביעות על כך שהשימוש בתאי iPS במטופל ספציפי צריך להתגבר על הבעיות של דחייה חיסונית בהשתלות. דחייה של מערכת חיסון בהשתלה למטופל מטופלת קלינית על ידי תרופות לדיכוי המערכת החיסונית, אבל לזה יכולות להיות תופעות לוואי חמורות, כולל הסיכון לפתח סרטן.

עורכי האתר מעדכנים כי מיקי שחם – המומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנקי דם טבורי, ימשיך לעדכן את גולשי האתר בחידושי תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים /רפואה התחדשותית, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי- בפרט.

"אם ניתן להימנע מהשימוש בתרופות לדיכוי המערכת החיסונית, כפי שעשוי להיות במקרה של טיפולים בתאי iPS מטופל ספציפי מבוססים, זה עדיף. התוצאות שלנו הן מאוד מבטיחות והמחקר בעתיד צריך להיות מכוון לבחינה האם רקמות שמקורן בתאי iPS האנושי יהיה דומה חסר תגובה חיסונית", אמר בויד.

עם כל יתרונות תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים, לא הכל טוב, שכן בעיית הבעיות של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף הדם והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה מוגבלת.

המצב נמצא בשינוי בימים אלה, מיקי שחם פיתח את שתי טכנולוגיות ומכשירי הסיטוג'ן- הטכנולוגיות הראשונות בעולם באמצעותן ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 33% וב- 81%, בהתאם למכשיר) שיכול לשרת גם:

·   השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

·   סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.

·   טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

עפ"י מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי "דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי