מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תכנות מחדש של תאי גזע להרחבת הפוטנציאל

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תכנות מחדש של תאי גזע להרחבת הפוטנציאל

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, גילו דרך לתכנן מחדש תאי גזע עובריים של עכברים בצורה כזאת שהם יציגו מאפיינים התפתחותיים הדומים לאלה של ביציות מופרות, או זיגוטות.

תאי גזע אלה היכולים להיות דומים לכל סוג של תא – מסוגלים לייצר לא רק את כל סוגי התאים במהלך התפתחות העובר, אלא גם תאים המאפשרים חילופי מזון בין העובר לאם.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

נכון לעכשיו, קווי המחקר שבהם פעלו החוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ברקלי אפשרו להבין כיצד מתקבלות ההחלטות המולקולריות הראשונות בעובר. בטווח הרחב, ממצאים אלה עשויים להרחיב את מגוון הרקמות שניתן לייצר מתאי גזע, עם השלכות משמעותיות ביותר על הרפואה הרגנרטיבית המבוססת על טיפול בתאי גזע.

לביצית מופרית יש את הפוטנציאל ההתפתחותי הגבוהה ביותר, היא מסוגלת ליצור תאים מכל הסוגים הדרושים להתפתחות תקינה של העובר והרקמות החיוניות הנוספות. זוהי תכונה ייחודית של יונקים בעלי שילייה, הרקמות החוץ-עובריות, כגול השליה ושק השפיר הם חיוניים עבור תזונה ומיגור פסולת בין העובר לאם.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

לעומת זאת, רוב תאי הגזע העובריים והמושרים הם עמידים יותר בפוטנציאל ההתפתחותי שלהם, מסוגלים ליצור סוגים שונים של תאי גזע עובריים, אך לא רקמות חוץ עובריות. היכולת של ביצה מופרית ליצור גם רקמות עובריות וגם חוץ עובריות מכונה "בעל פוטנציאל על" – זהו תא הגזע האולטימטיבי, אותו ניתן לראות רק בשלבים המוקדמים ביותר של ההתפתחות העוברית.

"מחקרים על התפתחות עוברית זוכים לתועלת רבה ממערכת התרבות של תאי גזע עובריים ולאחרונה, תאי גזע מושרים. מערכות ניסיוניות אלה מאפשרות למדענים לנתח מסלולים שונים שעוברות המולקולות והקובעים החלטות גורליות בהתפתחות העוברית", אמרה ראש הצוות לין הא, פרופסור באוניברסיטת קליפורניה ברקלי בתחום ביולוגיה מולקולרית ותאית. "אך הפוטנציאלי ההתפתחותי הייחודי של הזיגוטה המופיע ישירות לאחר שהביצית והזרע נפגשים – הוא קשה מאוד למחקר, בגלל החומרים המוגבלים והמחסור במערכות ניסיוניות של תרביות תאים".

מחקרה החדש לא רק שחושף מנגנון חדשני המסדיר את המצב ה"כל יכול" של תא הגזע, אלא גם מספק מערכת עוצמתית של תרבות תאית להמשך המחקר בתחום פוטנציאל העל.

הא וצוות העמיתים שלה דיווחו על תוצאות המחקר ב-12 לינואר, לפני הפרסום בכתב העת המודפס Science.

מיקי שחם יזמות – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם יזמות פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי