מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תרופת עומס הברזל עשויה לסייע בשיפור הטיפול בלוקמיה

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תרופת עומס הברזל עשויה לסייע בשיפור הטיפול בלוקמיה

מחקר חדש מצא כי לתרופה שכבר אושרה לטיפול בעומס הברזל יש השפעה מגנה על כלי הדם בחולי לוקמיה, מה שמאפשר הצלה של תאי גזע בריאים.

כימותרפיה לסוג אחד של לוקמיה יכולה להיות משופרת על ידי מתן לחולה תרופה המשמשת כיום לטיפול בעומס הברזל, כך עולה ממחקר חדש.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ את תהליך הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML) הוא סרטן אגרסיבי שמפסיק ייצור תאי דם בריאים. כימותרפיה היא טיפול סטנדרטי, אבל יש צורך בשיפורים כמו בשיעור ההישרדות של חמש שנים בחולים מעל גיל 60 שהוא רק 5-15%.

הממצאים, מאימפריאל קולג 'בלונדון, הראו כי אזורים מיוחדים של כלי דם - בהם תאי גזע של דם המניבים מיליארדי תאים חדשים בכל יום של חיינו - הם הפגיעים הכי קשה בלוקמיה.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

כאשר אלה נגועים בתאי לוקמיה, תאי הגזע הולכים לאיבוד, והפקה של דם בריא מופחתת באופן משמעותי, מה שגורם לאנמיה, לזיהום ולדימום במטופלים. זה מאפשר למחלה התקדמות כמו גם משפיע על ההצלחה של כימותרפיה.

במחקר, שפורסם בכתב העת Cell, בדק הצוות תרופה בשם deferoxamine - המשמשת לטיפול בעומס הברזל, דבר שיכול לקרות למשל כאשר אדם מקבל עירויי דם מרובים.

 Deferoxamine, שכבר אושרה לטיפול בעומס הברזל, נמצאה כבעלת השפעה מגנה על כלי הדם בחולי AML, מה שמאפשר הצלה של תאי גזע בריאים. יתר על כן, גם שיפור היעילות של כימותרפיה.

"מאז שהתרופה אושרה כבר לשימוש אנושי עבור מצב אחר, אנחנו כבר יודעים שזה בטוח", אמרה מובילת המחבר כריסטינה לו Celso מן varsity. "אנחנו עדיין צריכים לבדוק את זה בהקשר של לוקמיה וכימותרפיה, אבל בגלל שזה כבר נמצא בשימוש אנו יכולים להתקדם ניסויים קליניים הרבה יותר מהר ממה שאנחנו יכולים עם תרופה חדשה", הוסיף סלסו.

לצורך המחקר, הצוות צילם את הפלישה לתאי לוקמיה למח העצם בעכברים, דבר שאפשר להם לראות פרטים על מח העצם, וחשף תופעות המתרחשות עמוק בתוך מוח העצם.

החוקרים מקווים כעת להתחיל בניסויים אנושיים של התרופה עבור AML.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי