מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: שני חלבונים שומרים על פלוריפוטנטיות

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: שני חלבונים שומרים על פלוריפוטנטיות

שני חלבונים "דמויי אצבע" משתמשים במנגנונים שונים כדי לסייע בשמירה על יכולתם של תאי גזע עובריים להבדיל למגוון סוגי תאים, ממצא זה יכול לסייע לחוקרים לפתח דרכים חדשות ליצור מחדש רקמות אבודות או פגומות.

 PRDMs הם משפחה של 17 חלבונים עם מבנים דמויי אצבע המכילים אבץ, אשר מעורבים בוויסות ביטוי גנים ושינוי מבנה הכרומטין, החומר היוצר כרומוזומים.

ארנסטו גוצ'יונה, מהמכון לביולוגיה מולקולרית ותא של A סטאר, ועמיתיו ברחבי סינגפור חקרו את התפקידים של  PRDMs, PRDM14 ו- PRDM15,  בפיתוח תאי גזע עובריים של עכברים (ESC).

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

הם מצאו ששני החלבונים חיוניים להתחדשות עצמית של ESC - התהליך ששומר על "מצבם התמים", ומאפשר ל- ESC להנציח את מאגר תאי הגזע ולהבשיל לכל סוג תא - אך הם עשו זאת באמצעות מנגנונים שונים.

PRDM14 מסייע לשמור על תאי גזע נאיביים על ידי כיבוי קבוצת גנים, הנקראת DNMTs, קוד למשפחה של אנזימים שמוסיפים קבוצות מתיל ל- DNA. PRDM15,  לעומת זאת, לא היה מעורב במתילציה של דנ"א.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

הצוות מצא כי PRDM15 שימר את מצב התמימות של ESCs על ידי הפעלת גנים המעורבים בוויסות שני מסלולי איתות, כי לתקשר איך התא צריך לתפקד.

"מצאתי את זה מעניין, מנקודת מבט אבולוציונית, כי בני משפחה שונים של אותה משפחה, אשר נקשר מטרות נפרדות לחלוטין, התפתחו כדי להסדיר מסלולים דומים, באופן לא מיותר, כדי למנוע התמיינות תאים עובריים עובריים", אומר גוצ 'ינה .

מחקרים קודמים קבעו את הפרטים "במורד הזרם" של מה שקורה בתאי גזע עובריים, כאשר שלושה מסלולי איתות שונים מופעלים או מנותקים, אך עדיין לא ידוע על גורמי "הזרם", כולל אלה שנדונו במחקר זה, המשפיעים על מסלולים אלו. הבנת מסלולים אלה איתות חשוב בקביעת התנאים התרבויות אופטימלי ESCs העכבר, הבנה רמזים המווסתים התפתחות עובריים נורמליים באורגניזמים חיים, ולמצוא דרכים לתכנת מחדש את התאים של הגוף כדי לחדש סוגים אחרים של רקמות.

גוצ'יו ועמיתיו משתפים פעולה עם גנטיקאים כדי לחקור האם מוטציות ב- PRDM15 מובילות לליקויים התפתחותיים בבני אדם. "אנחנו חושבים שאפשר לשלב את הממצאים שלנו באסטרטגיות המיון השגרתי למשפחות המראות פגמים התפתחותיים", הוא אומר.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי