מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: להגיע ישר ללב העניין בתאי גזע

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: להגיע ישר ללב העניין בתאי גזע

התהליך שבו תאי גזע עובריים מתפתחים לתאי לב הוא תהליך מורכב של הפעלה מתוזמנת של מספר מסלולים מולקולריים ולפחות 200 גנים. מדעני מכון סאלק מצאו דרך פשוטה יותר לעבור מתאי גזע לתאי לב המערבים כיבוי גן אחד.

העבודה, המופיעה בגנים ופיתוח, מציעה שיטה יעילה להגיע לתאי לב תפקודיים (קרדיומיוציטים) עבור מחקר וטיפול רגנרטיבי.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

"תגלית זו ממש מרגשת כי זה אומר שאנחנו יכולים ליצור פרוטוקול אמין לקחת תאים נורמליים ולהעביר אותם ביעילות רבה מתאי גזע לתאי לב", אומרת פרופסור קאתי ג 'ונס, המחברת הבכירה של העיתון. "חוקרים וחברות מסחריות רוצים ליצור בקלות קרדיומיוציטים כדי לחקור את יכולתם לתיקון בהתקפי לב ומחלות - זה מביא אותנו צעד אחד קרוב יותר להיות מסוגלים לעשות את זה."

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

בשנת 2015, המעבדה של ג 'ונס, אשר בוחנת חלבונים המנהלים את הצמיחה והתפתחות תאים, גילו כי שני תהליכים סלולריים שונים משתפים פעולה כדי לאפשר לתאי גזע עובריים להתפתח סוגי תאים ספציפיים כמו לבלב, כבד ולב.

הצוות מצא כי מסלול Wnt טוען את המכונות הסלולריות כדי להתחיל להעתיק ולהפעיל גנים. יחד ומסלול נוסף, שני המסלולים (הנקראים על שם חלבונים מרכזיים) מכוונים את תאי הגזע לשלב ביניים שממנו הם מתקדמים עוד יותר לתאים של איברים ספציפיים.

על ידי חשיפת התאים למולקולת איתות בשתי נקודות זמן שונות, הצוות יכול להפעיל את Wnt הראשון, ולאחר מכן את Activin, ולסיים עם תאים מיוחדים.

במסגרת הניסויים שלהם, הצוות גילה גם מסלול שלישי - שנשלט על ידי חלבון שנקרא YAP - אשר נראה ששם את הבלמים על מסלול Activin, ובכך שומר על תאי גזע.

המבקשים להבין טוב יותר את האפקט הזה, בעבודה הנוכחית ג 'ונס והסופר הראשון קונצ'י Estarás יצא לתפעל את הגן YAP בדרכים שונות כדי לראות מה יקרה. הם התחילו באמצעות המספריים המולקולריים הידועים בשם CRISPR-Cas9 כדי לחתוך את הגן מתוך ה- DNA של ESC כדי שלא יוכלו עוד להפוך את חלבון ה- YAP. ואז הצמד חשף את התאים למולקולת האיתות כדי לראות מה קרה, אם בכלל.

להפתעתם הגדולה, התאים עברו משלב תאי הגזע ישירות לתאי לב פועמים.

"במקום לדרוש שני צעדים כדי להשיג התמחות, הסרת YAP לחתוך אותו רק בצעד אחד," אומר Estarás, שהוא חבר מחקר Salk. "זה אומר חיסכון עצום עבור התעשייה במונחים של חומרים מגובשים והוצאות."

באופן מפתיע, ניתוח נוסף גילה כי אותם גנים הופעלו כפי שיופעלו בתהליך התמחות תאי גזע סטנדרטי של Wnt-Activin.

"זה גילה לנו שושלת סלולרית נסתרת, ספציפית אומר ג 'ונס. "זה גם מרתק וגם שימושי מבחינה מסחרית למצוא גנים שונים מוסדרים שעדיין מובילים לאותה תוצאה."

מכיוון שלסילוק הגן כולו יכולות להיות השפעות בלתי מכוונות, הצוות רוצה לבדוק האם הם יכולים לכבות את גן ה- YAP באמצעות מולקולות מעכבות קטנות הזמינות מסחרית, ועדיין להפיק תאי תפקוד לבביים מתאי גזע.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי