רפואת חידוש האיברים - העתיד שהקדים להפציע

רפואת חידוש האיברים - העתיד שהקדים להפציע

תאי גזע מדם טבורי – התשתית לרפואת חידוש האיברים | רפואה התחדשותית | Regenerative Medicine

סקירת משרד הבריאות האמריקאי את רפואת חידוש איברים עד שנת 2020, מתייחסת לנושא כאל "הדבר הבא" ו"עתיד הרפואה המודרנית".

רפואת חידוש האיברים הוא תחום של המחקר הרפואי, הכולל פיתוח טיפולים שמטרתם תיקון, חידוש, החלפת תאים ורקמות בגוף האדם, באמצעות תאי גזע.

ייחודיות תאי הגזע שמקורם בדם טבורישל התינוק, ביכולתם להתמיין לסוגים שונים של תאי גוף מבין למעלה מ- 200 סוגי התאים והרקמות בגוף האדם (משום היותם פלוריפוטנטיים), להבדיל מהתאים שמקורם במוח העצם – הוא מקום היווצרות הדם, אשר יכולים להתמיין רק לתאי הדם (כדוריות אדומות, כדוריות לבנות וטסיות), עקב היותם רק מולטיפוטנטיים.

מאחר שתאי גזע מדם טבורי של אדם המושתלים בגופו שלו (השתלה עצמית, אוטולוגית), נקלטים מבלי להידחות על ידי המערכת החיסונית של הגוף ומהיותם זמינים ובשימוש שגרתי בעשרות אלפי השתלות במהלך השנים - הם ההופכים למוקד המחקר והפיתוח המדעי – רפואי בנושא הרפואה ההתחדשותית.

המחקר בתחום זה, בו הפוטנציאל לחולל מהפכה ברפואה, מתקדם בקצב מואץ ביותר ואף אנשי הרפואה המעשית ויתר מקורות המידע אליהם פונים ההורים לעתיד אינם מסוגלים לשמור על עדכניות ורלבאנטיות מתמדת. הגם שרפואת חידוש האיברים אינה יישומית - בבחינת טיפול שגרתי במחלות, אלא מוגדרת כמצויה בשלב המחקרי - בניסויים קליניים, שמירת תאי הגזע של התינוק בבנק דם טבורי, פותחת אם כן את הפתח לשימוש מציל חיים עתידי אפשרי.

וכך, מעבר ליישום הידוע המצוי בשימוש למעלה מארבעים שנים – השתלות מוח עצם (שם שהפך גנרי להשתלת תאי גזע מכל סוג ואשר במקור התייחס רק להשתלות תאי גזע שמקורם אחד - מוח העצם), ישנה התקדמות דרמאטית ביעילות של תאי גזע מדם טבורי בטיפולים שמעבר לתחום המחלות ההמטולוגיות – אלה הקשורות בדם (ממחלות סרטניות, גנטיות ועד מחלות חיסוניות), ומגיעים עד טיפולים בנזקים מוחיים (הן עקב תאונות או עקב שיתוק מוחין (מלידה או במהלך החיים). סוכרת נעורים סוג 1, טיפול בשבץ , ריפוי צלקת שריר הלב לאחר התקף לב וגם תחומים נוספים כדוגמת תיקון איבוד שמיעה וראיה - נמצאים במחקרים ראשוניים

חרף העובדה שמדובר עדיין בשלב ניסויי, נערכו משנת 2005 - היא שנת המהפך בתחום - מאות השתלות מוצלחות לטיפול במחלות אלה, רשימה חלקית עם מידע מפורט על ההשתלות באתר המידע הבלתי תלוי - Parents Guide to Cord Blood

עד שנת 2005, לא בוצעו כמעט השתלות עצמיות של תאי גזע מדם טבורי, שכן ליישום המסורתי – חידוש/החלפת תאי הדם – ההעדפה היא להשתלת תאיו של תורם. החל משנת 2005 התהפכה המגמה ומאז, מרבית (כ- 95%) מהמנות המשוחררות מבנק דם טבורי פרטי ששוחרר להשתלה, היו השתלות עצמיות, לריפוי מחלות במסגרת רפואת חידוש האיברים. מהאומדנים העדכניים של החוקרים עולה כי 1 מתוך 3 אמריקנים יכולים להפיק תועלת מהרפואה ההתחדשותית/הרגנרטיבית.

ילדים אשר תאי גזע מדם טבורי שלהם זמינים לשימושם האישי, הם עיקר הפוטנציאל להיות הראשונים ליהנות מהטיפולים החדשים. בהשתלת תאי גזע שנלקחו מהאדם עצמו, אין סיכון של דחייה חיסונית בין התאים לגוף החולה, ולכן הרופאים והחוקרים מבצעים טיפולים בדם טבורי רק בילדים שתאי הגזע מהדם הטבורי שלהם נאסף וזמין.

כאמור, ביישומים שונים נעשו כבר השתלות רבות, בעיקר בתחומי המחלות:

·                     סוכרת נעורים (סוג 1) - ניסוי קליני המתנהל בבית החולים שאנדס פלורידה בוחן כיצד השתלה של תאי גזע מדם טבורי של ילדים עם סוכרת תשפיע על שליטה מטבולית לאורך זמן, לעומת טיפול באינסולין רגיל. התוצאות המקדימות הראו כי השתלה של תאי גזע מדם טבורי בטוחה ומביאה להאטה של אובדן אינסולין בילדים עם סוכרת סוג-1

·                     לב וכלי דם - תאי הגזע הנמצאים מדם טבורי הינם הבטחה גדולה בתחום תיקון כלי דם פגועים ונזקים בלתי הפיכים בשריר הלב. עד כה, בחולי אוטם שריר הלב, תאי גזע אלה כבר הראו את היכולת לעבור באופן סלקטיבי לרקמת הלב הניזוקות בלבד, לשפר את תפקוד כלי הדם ואת זרימת הדם באזור הפציעה, ולשפר את תפקוד הלב הכולל.

·                     מערכת העצבים - המחקר מציג ראיות, כי לתאי גזע מדם טבורי שהוחדרו באופן תוך וורידי יש את היכולת הייחודית לנדוד לאזורים הפגועים במוח.כמו כן, השתלה של תאי גזע מדם טבורי לחולים שלקו בשבץ – Stroke, הוכיחה שיפור התנהגות משמעותי ע"י גירוי ויצירת כלי דם חדשים ונוירונים במוח.

מחקר רחב הנערך באוניברסיטת דיוק בארה"ב, מתמקד בהשפעה של השתלת דם טבורי אצל ילדים המאובחנים עם שיתוק מוחין (CP – Cerbal Palsy) וצורות אחרות של נזקי מוח. המחקר בודק האם השתלה של התאי גזע מדם הטבורי של החולה עצמו מאפשר לשקם רקמות מוח פגועות, כולל שיתוק מוחין. עד כה, מאות ילדים השתתפו בטיפול הניסיוני - ורבים מההורים מדווחים על שיפור דרמאטי. מחקרים אלה מוכיחים כי תאי גזע מדם טבורי צפויים להיות משאב חשוב ככל שהרפואה מתקדמת ברתימת תאים מהגוף עצמו לצורך הטיפול במחלות ומצדיקים עוד יותר את שימור תאי הדז בבנק דם טבורי. 

תחום הרפואה ההתחדשותית צפוי להתקדם מאוד ובקצב מואץ ככל שנחקרים יותר ויותר יישומים של שימוש בתאי גזע מדם טבורי וליותר ויותר יש גישה לדם הטבורי השמור שלהם. כל ההשתלות בתחומים האלה - ממנות הנשמרות בבנק דם טבורי מקבוצת הבנקים הפרטיים ולא הציבוריים. הסיבות העיקריות לבידול זה הן:

• השתלות לריפוי המחלות האלה הן עצמיות ולא תרומות, למניעת יתר מורכבות של הטיפול עקב התווספות גורם דחיית השתל את הגוף (GvHD) בהשתלות הלא עצמיות.

• לסדרות טיפולים אלה נדרשות מנות גדולות יחסית, עת הבנקים הציבוריים מספקים מנות להשתלה לילדים, עקב קוטנן היחסי של המנות, בעיה שנפתרה על ידי חברת ההייטק הישראלית סיטוג'ן - SituGen- חברה אחות לדם טבורי בע"מ, שטכנולוגיה פורצת דרך עולמית ואביזר אשר השימוש בו בארץ כבר החל וכמעט מכפיל את מספר תאי הגזע שנאספים מהשליה.

• לטיפולים אלה נדרשות מנות המחולקות למנות משניות (מבחנות הקפאה קריאוגנית מיוחדות שתכולתן 5 מ"ל של תאי גזע האחת, ובין 10 ל 15 מבחנות באיסוף בטכנולוגיית סיטוג'ן החדשה), עת בבנקים הציבוריים, מאחר שהם בנויים לספק מנות להשתלות המטולוגיות בלבד בהם מבוצעת השתלה בודדת, המנות מוקפאות בשקיות גדולות מחלוקות לכל היותר לשתי מנות משנה.

על מגמת המעבר הדרמאטי מהשתלות תאי גזע שמקורם במוח העצם לשימוש בתאי גזע טבוריים - בגרף ארגון NMDP - הרשת הגדולה בעולם של בנקי דם טבורי ציבוריים:

מושתלים עד גיל 18


כלל המושתלים

מיפוי הפוטנציאל






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי