מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תת סוג מזהה מחקר 'קטלני' של סרטן הערמונית

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תת סוג מזהה מחקר 'קטלני' של סרטן הערמונית

מחקר באוניברסיטת קולורדו - מרכז הסרטן שפורסם בכתב העת לחקר הסרטן, מגדיר תת סוג חדש, שונה של סרטן "קטלני" של הערמונית כתוצאה מאובדן של שני גנים MAP3K7ו- CHD1. כ- 10% מהגברים עם סרטן הערמונית ימותו מהמחלה.

המחקר מראה כי חולי סרטן הערמונית עם מחיקות של MAP3K7 וCHD1, אצל כ 50% יהיה הסרטן חוזר ונשנה ובסופו של דבר יוביל למוות.

"זה היה מחקר רב-תחומי על ידי חוקרים במוסדות רבים בסוג אגרסיבי במיוחד של סרטן הערמונית שהורג אנשים", אומר ד"ר סקוט קריימר, חוקר במרכז לחקר סרטן, המחבר הבכיר.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

המחקר התחיל בהתבוננות. ידוע כי סוגים מסוימים של סרטן הערמונית נוטים לצמיחה איטית ופחות מסוכנת ואילו אחרים נוטים להיות בצמיחה מהירה ומסוכנת. השאלה הייתה האם יש הבדל גנטי בין סרטן הערמונית האגרסיבי והפחות אגרסיבי. ניתוח של דגימות גידול ממאגרי מידע זמינים, הראה כי אובדן MAP3K7-CHD1 היה סמן גנטי עיקרי של הסרטן שסופו של דבר המשיך להיות מהסוג האגרסיבי, והיווה 25% ממקרי המוות הקשורים לסרטן ערמונית. כלומר כ -7,500 גברים בשנה.

זה מודל ייחודי", אומר קרמר. "אנחנו גידלנו תאי גזע של ערמונית בעכבר עם שני הגנים הללו. ואז אנחנו משלבים תאי גזע מהונדסים האלה עם תאי ערמונית מלאכותית ומשתילים אותם בעכבר שלנו. זה מאפשר לנו לצפות בצמיחה של הערמונית, כדי לראות את ההשפעות של שינויים גנטיים ספציפיים אלה. "

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

למעשה, בלוטות הערמונית המלאכותיות פיתחו סרטן אגרסיבי דומה למה שנראה באתר של סרטן אנושי. באופן ספציפי, אובדן גני MAP3K7 וCHD1 "מאוד שיבש" את היכולת של תאי גזע הערמונית ליצור רקמת ערמונית בריאה, ואילו במקום שהם יצרו תאים סרטניים עם מאפיינים של תאים "נוירו-אנדוקריניים ועצביים". במילים אחרות, שינוי גנטי זה שנעשה בתאי גזע, שצריך ליצור רקמת ערמונית בריאה במקום ליצור תאים היברידיים שפועלים בצורה אגרסיבית בסרטן.

"זה יכול לעשות את ההבדל בין הבחירה לחכות ולצפות בסרטן ערמונית, לעומת טיפול בצורה אגרסיבית יותר", אומר קרמר. מודל תאי גזע המשמש במחקר זה עשוי לספק פלטפורמה למחקר עתידי משמעותי.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי