מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: לשים את תאי גזע במקום...

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: לשים את תאי גזע במקום...

ציפוי פולימרים יכול לעזור לתאי גזע להתמקד בכלי דם מודלקים ולהצמיח מחדש רקמה בריאה.

מולקולה חדשה יכולה לעזור לתאי גזע לדבוק במשטחים של כלי דם מודלקים.

לחולים במחלות כרוניות כמו סוכרת וטרשת נפוצה בהן יש דלקות, כלי דם דולפים, שמעצימים את הסיכון שלהם להתקף לב ושבץ מוחי.

ציפוי פולימר חדש יכול לעזור לתאי הגזע למצוא ולדבוק ברקמת האנדותל המודלק.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

מיקוד בתאי גזע לרקמות ספציפיות, כגון קירות הפנימיים של כלי דם מודלקים, הוא מסובך, כי בהזרקה לזרם הדם, התאים התפשטו במהירות בכל הגוף. כמה חוקרים ניסו לשנות ממברנות של תאי גזע כדי לגרום להם להיצמד לרקמות מסוימות.

עם זאת, הטיפולים הכימיים המורכבים האלה מייגעים ויכולים להרוג את התאים, אומרת קונג מאוניברסיטת אילינוי. "רצינו למצוא מולקולה להרכבה לתוך קרום תא הגזע ולהנחות את התא לרקמת המטרה", היא אומרת. "לאחר מכן, רופא יכול פשוט לערבב תאי הגזע של החולה עצמו עם המולקולה שלנו ולהזריק את התערובת."

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

קונג ועמיתיה סינתזו מולקולה המכילה פפטידים, אשר נקשרת לחלבון שמצוי בשפע על פני השטח של כלי דם מודלקים. המדענים מצרפים פפטידים אלה לפולימרים מסועפים שפעלו כפיגום להצגת הפפטידים. כדי לקשר פפטידים לתא, הם הוסיפו שרשרות פחמימנים שמנוניות לפולימרים. רשתות אלה מוטבעות באופן ספונטני לממברנות השומנים בדם של תאי גזע.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

כדי לבדוק את יכולות הביות של המולקולה, המדענים הזריקו תאי גזע מזנכימאליים מעורבבים עם המולקולה לתוך מכשיר שחיקה את כלי דם. החוקרים ספרו כמה תאי גזע דבקו. בהשוואה לתאי גזע ללא שינוי, בתאי גזע מצופים במולקולות דבקו בשיעור רב יותר.

קונג חושבת שהקבוצה יכולה לשפר את הזיקה של מולקולת המיקוד לרקמה הדלקתית כך שפפטיד ושרשרת פחמימנים לא ייתקלו זה בזה.

אליוט צ'אייקוף, ביולוג של תאי גזע בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, מכנה את המחקר "גישה אלגנטית" למיקוד בתאי גזע לאתרים של דלקת. עם זאת, לדבריו, המבחן האמיתי של האפקטיביות של המולקולות יהיה מחקרים בבעלי חיים.

החוקרים כעת הם בודקים את יכולתם של תאי גזע מצופה פולימר לתיקון כלי דם בעכברים, וקונג אומרת שהתוצאות הראשוניות מעודדות..

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי