מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: הוספת תאי T לתרומת תאי גזע משפרת הישרדות מלוקמיה

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: הוספת תאי T לתרומת תאי גזע משפרת הישרדות מלוקמיה

בהתקדמות מדעית משמעותית לניצול המערכת החיסונית כדי לטפל לוקמיה, חוקרים ממכון פרד האצ'ינסון לחקר הסרטן, לראשונה החדירו בהצלחה מספר רב של תאי T ספציפיים של תורם לאנטיגן אנטי-לוקמיה כמפתח להארכת ההישרדות בחולים בסיכון גבוה.

בדיווח תוצאות הניסוי הקליני בגיליון כתב העת Science Translational רפואה, החוקרים מתארים את השימוש בתאי Tשנלקחו מתורם, תוכנתו במעבדה לזהות את גידול אנטיגן 1 של וילם (WT1) ולהרוג תאים לוקמיה וגודלו במספרים גדולים, על מנת לאחר מכן לקדם בחולים פעילות אנטי-לוקמיה. החלבון WT1 הוא בנוכחות מוגברת בלוקמיה ואחראים בין היתר להפיכת התאים ללוקמיה.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

התוצאות הטובות ביותר הושגו כאשר חלק מהחולים קיבלו שיבוטים של תא T כפי שנחשף במהלך תהליך תכנות וצמיחה, בהתבסס על ההשערה שהיחשפות התאים יכולה להביא לשרידות לזמן ארוך ולייצר פעילות אנטי-לוקמיה לאחר העברת אינטרלוקיןIL-21.

"זו הפעם הראשונה שחולים קיבלו עירוי של תאי WT1 T ספציפיים והופגן לראשונה שתאים כאלה יכולים לספק אפקט אנטי-לוקמיה"אמר פיליפ גרינברג, MD, המחבר המתאים וראש התוכנית לאימונולוגיה.

הממצאים תומכים במאמצים לספק תובנות למה נחוץ כדי ליצור תגובות תאיT חזקות ומתמשכות בחולים.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

הטיפול הרפואי התקיים עקב התדרדרות כתוצאה מדחיית שתל-גוף (GVHD) שנותרה סיבת המוות העיקרית לאחר השתלה מתורם של תאי גזע דמיים בחולים עם לוקמיה. בחולים אשר פיתחו GVHD פחתה ההישנות. הדבר מצביע כי לנוכחות לימפוציטים יכולה להיות השפעה תרפויטית.

המדענים גיבשו תיאוריה שחליטות של תאי T שכוונו ל WT1 יכולה באופן פוטנציאלי לקדם פעילות אנטי-לוקמיה נוספת ללא גרימת דחייה.

 WT1הוא ביטוי פי 10,000 גבוה יותר של תאי לוקמיה לעומת תאי גזע של דם CD34 נורמליים, הוא סדר הגודל של ביטוי להרכב התוקפנות של לוקמיה מיאלואידית חריפה ותסמונות לוקמיה חריפה של הלימפה.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי