מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: קרניות מתאי גזע משחזרות את הראיה

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: קרניות מתאי גזע משחזרות את הראיה

צוות מדענים ממספר מרכזים המזוהים עם אוניברסיטת הרווארד בבוסטון, מסצ'וסטס, גידל רקמת קרנית אנושית בעכברים באמצעות תאי גזע אנושי המופק ממבוגרים. הם מאמינים פריצת הדרך שלהם תביא תקווה לאנשים שנפגעים או איבדו את הראייה כתוצאה מכוויות, פציעות כימיות, או מחלות עיניים הפוגעות בקרנית.

ד"ר ברוס קסנדר, פרופסור לרפואת עיניים בבית הספר לרפואה בהרווארד ועמיתים פרסמו את עבודתם - הדוגמא הידועה הראשון של רקמה גדלה מתאי גזע אנושיים - בכתב העת Nature.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

התאים שמרכיבים את הקרנית - "החלון" השקוף של רקמה בחלק הקדמי של העין - פגומים כל הזמן מעפעוף ומחשיפה לעולם החיצון. כדי לתקן את הנזק, העין שומרת על מספר קטן של "תאי גזע limbal (לימבוס - הגבול שבין הלבן של העין לאזור הפנימי) בקצה של הקרנית.

תאי גזע של הלימבוס מחדש תאי קרנית שניזוקו. עם זאת, פציעה או מחלה יכולה להוביל לאובדן של תאי גזע אלה, והעין מאבדת את היכולת לשמור על הקרנית שקופה וכתוצאה מכך האובדן משמעותי של הראיה ובסופו של דבר, עיוורון.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

אפשרות הטיפול לחולים שאיבדו את תאי גזע של הלימבוס היא רק השתלה. עם זאת, זה מסובך שכן תאי גזע של הלימבוס אינם קלים לאיתור, ומנתחי עיניים לא יכולים להיות בטוחים אם השתלים הם עשירים או עניים בתאי הגזע החיוניים.

פרופ 'קסנדר אומר, "תאי גזע של הלימבוס נדירים מאוד והשתלות מוצלחות תלויות בתאים הנדירים אלה."

במחקר, הוא ועמיתיו מצאו כי הגן ABCB5 פועל כסמן לתאי גזע של הלימבוס הקשים לאיתור וחיוני לשמירה על תאי הגזע וגידול ותיקון הקרנית.

הם מצאו שעכברים חסרי גן ABCB5 פונקציונלי, איבדו תאי הגזע של הלימבוס והקרניות שלהם נרפאו גרוע לאחר פציעה.

עכברים חסרי תאי גזע של הלימבוס פיתחו קרניות לתפקוד מלא, לאחר שקבלו השתלות של תאי גזע אנושיים ABCB5 של הלימבוס. בניגוד לכך, לשלוט בעכברים שקיבלו תאי גזע של הלימבוס ABCB5שלילי, לא הצליחו לשחזר הקרניות שלהם.

החוקרים השתמשו בנוגדנים כדי לזהות ABCB5 ולאשר רקמה מתורמים אנושיים שנפטרו שהכילו תאי גזע של הלימבוס לפני ההשתלה לאותם עכברים.

הם אומרים כי ABCB5 שומר את תאי הגזע בחיים ומגן עליהם מפני מוות של תאים או אפופטוזיס.

"ממצא זה עושה להרבה יותר קל את שחזור פני השטח של הקרנית," אומר פרופ 'קסנדר. "זו דוגמא טובה מאוד של מחקר בסיסי שנע במהירות ליישום."

בינתיים, דווח לאחרונה כיצד חוקרים באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה החלו בדיקה חדשה שפתחו "משקפיים חכמים" המסייעים לאנשים עם ראייה ירודה להגביר את המודעות שלהם למה שקורה סביבם. בעזרת מתנדבים, הצוות מודד את איכות ההמצאה בלעזור לנווט כמעט עיוורים בקניונים ולהימנע ממכשולים.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי