מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מחקר תאי גזע חדש מסביר כיצד מתרחש סרטן השד

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מחקר תאי גזע חדש מסביר כיצד מתרחש סרטן השד

תאי גזע של סרטן השד מתקיימים בשני מצבים שונים וכל אחד משחק תפקיד באיך הסרטן מתפשט, התברר בשיתוף פעולה בינלאומי של חוקרים. הממצא שופך אור חדש על התהליך שגורם לסרטן קטלני.

"החלק הקטלני של הסרטן הוא גרורה והאפשרות להבין כיצד גרורות מתרחשת היא קריטית," אמר החוקר הראשי ד"ר מקס ס. ויצ'ה, פרופ' לאונקולוגיה מאוניברסיטת מישיגן. "יש לנו ראיות לכך שתאי גזע סרטני אחראים לגרורות, הם הזרעים של תווך ההתפשטות של הסרטן ועכשיו גילינו כיצד תאי הגזע עושים את זה"

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

ראשית, בצד החיצוני של הגידול, קיים סוג של תאי גזע - אפיתל-מזנכימאליים (EMT). תאי גזע אלה מופיעים רדומים אבל מאוד פולשניים ויכולים להיכנס לזרם הדם, שם נעים לחלקים מרוחקים בגוף.

תאים אלה מסוגלים לגדול וליצור עותקים של עצמם ולייצר גידולים חדשים.

"נדרשות שתי הצורות של תאי הגזע הסרטני למשלוח גרורות ולגדול באיברים מרוחקים. אם תאי הגזע נעולים באיזור אחד, זה לא יכול ליצור גרורות," אומר ויצ'ה.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

הממצאים, שפורסמו בגיליון של STEM CELLS, מעלים מספר שאלות על איך לטפל או למנוע סרטן שד גרורתי. חוקרים חייבים עתה להבין אם טיפולים חדשים חייבים לתקוף את שתי הצורות של תאי הגזע כדי להצליח. מסלולים שונים מסדירים כל סוג של תאי גזע וטיפולים יעילים חייבים להיות מסוגלים למקד מסלולים מרובים.

בנוסף, הבדיקות הנוכחיות שנראות בתאי גידול במחזור הדם כדי לעזור לקבוע אם הסרטן מתפשט. חוקרי אוניברסיטת מישיגן עם עמיתיהם ממכללת מישיגן להנדסה פיתחו כלים חדשים לבודד את תאי גזע EMT מהדם של חולי סרטן.

"עכשיו שאנחנו יודעים על שני מצבים שונים של תאי גזע סרטני, אנו יכולים להשתמש בסמנים המבדילים מדינות אלה כדי לקבל תחושה וכדי לקבוע את היעילות של הטיפולים שלנו," אומר ויצ'ה.

המחקר בדק באופן ספציפי תאי גזע של סרטן השד, אך החוקרים מאמינים כי ככל הנראה לממצאים יש השלכות לסוגים אחרים של סרטן.

סטטיסטיקת סרטן השד: 234,580 אמריקאים מאובחנים עם סרטן שד בשנה ו 40,030 ימותו מהמחלה, על פי האגודה האמריקנית לסרטן.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי