מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: היפוך תאי גזע בוגרים לצעירים

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: היפוך תאי גזע בוגרים לצעירים

אם בשנת 2006 שיניה יאמאנאקה הראה לעולם כי היפוך תאים בוגרים (תאים מובחנים) המתנהג כמו תאי גזע פלוריפוטנטיים מושרים (תאיiPS) - אכן אפשרי, על ידי החדרת ארבעה גורמי שעתוק, שני מחקרים שפורסמו ב NATURE - הלכו צעד אחד קדימה.

הרוקו אובוקטה מבית הספר לרפואה בהרווארד, בוסטון, מחבר המחקרים, יכול לתכנת מחדש תאי עכברים בוגרים להפוך לפלוריפוטנטיים (בעלי היכולת להפוך לכל אחד מ 256 סוגי התאים בגוף).

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

מה שצוות החוקרים עשה היה פשוט. הם חשפו את התאים הבוגרים ההומופאטיים שנלקחו מעכברים שזה עתה נולדו, למצב חומצי (pH 5.7). הלחץ הסביבתי לא הרג או גרם נזק לתאים הבוגרים, אלא לתכנותם מחדש באופן מפתיע, התאים הבוגרים התנהגו כמו תאים פלוריפוטנטיים.

שלא כמו תאי גזע עובריים, תאים בוגרים שתוכנתו מחדש נמצאו מסוגלים לתרום להיווצרות הרקמה העוברית והשליה, עת תאי גזע עובריים, אינם בעלי יכולת לייצור רקמת השליה.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

היכולת הזו של התאים הבוגרים תלויה במדיום שבו הם מתורבתים. המחקרים הראו כי לתאים הבוגרים יש פלסטיות נסתרת וכאשר הם נחשפים ללחץ, נוצרה הגמישות להמיר את התאים הבוגרים לתאים פלוריפוטנטיים.

תאי הגזע שהופקו כך הציגו פלוריפוטנטיות ביום השביעי לאחר חשיפה ללחץ. אבל שלא כמו תאי גזע עובריים או אלה המיוצרים על ידי שיבוט, תאי הגזע המופקים באמצעות גירוי הפלוריפוטנטיות - "רק לעתים נדירות" יוכפלו או יתרבו בכוחות עצמם. התפשטות של תאי גזע חיונית להשגת מסה עצומה של תאים לשימוש טיפולי.

אבל החוקרים הצליחו להתגבר על המשוכה הזאת. על ידי שימוש במדיום תרבית המכיל הורמון מסוים, התאפשר לתאים לגדול לתוך מושבות. "מושבות אלה נראות דומות לאלה של ES – תאי גזע עובריים של עכבר".

המעניין הוא שהחוקרים השיגו אותה מידה של הצלחה, כאשר הם חזרו על הניסוי תוך שימוש בתאים שונים למבוגרים - מוח, שרירים, שומן, מח עצם, ריאות ושרירים כבד.

השאלה היא אם היפוך כזה ניתן היה להיות מושג כאשר תאי בוגרים נתונים ללחצים אחרים כמו נזק פיזי, הלם חום וכו'. כמו כן, המחקר מעלה שאלה חשובה - למה לגרום לתאים הבוגרים לשמור על פלסטיות סמויה שמקבלת ביטוי כאשר הם נתונים ללחץ ?

בעוד תאי יונקים "עמידים יותר" להמרה למעט בסוגי סרטן מסוימים, המרה של תאי בוגרים לתאים פלוריפוטנטיים מתרחשת כאשר הם נתונים ל"שינויים סביבתיים קיצוניים."

באופן דומה /בהקבלה, תאים בוגרים של דו חיים, זוחלים, ציפורים, מפגינים יכולת דומה כדי להפוך את מעמדם, על מנת להפוך לתאים פלוריפוטנטיים. אוסטין סמית מאוניברסיטת קיימברידג מדגישה שגורמים חיצוניים בביולוגיה התפתחותית, לדוגמא: קביעת מין תנינים תלויה בתנאי טמפרטורה, וצפרדע הופכת תאי עור לרקמת מוח על ידי חשיפה לתנאים חומציים.

נותר לראות אם תאים שנלקחו מעכברים בוגרים יגיבו באותה הדרך. התאים הבוגרים המשמשים לניסויים אלה היו מעכברים שזה עתה נולדו. מוקדם מדי לומר בביטחון אם ניתן לשכפל את התוצאות בבני אדם.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי