מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מוטציות בלויקמיה קשורות בהזדקנות ולא בסרטן

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מוטציות בלויקמיה קשורות בהזדקנות ולא בסרטן

לפי המחקר החדש, מאות מוטציות קיימות בתאי לוקמיה בזמן האבחון, אבל כמעט כולן מתרחשות אקראית כחלק מהזדקנות רגילה ולא מיוחסות לסרטן.

מדענים מבית ספר לרפואה בסנט לואיס וושינגטון גילו שגם בבני אדם בריאים, בתאי גזע של דם מצטברים באופן שגרתי מוטציות חדשות במהלך החיים.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

המחקר שלהם מראה שבמקרים רבים רק 2 או 3 שינויים גנטיים נוספים נחוצים להפיכת תא דם נורמלי עם מוטציות ללויקמיה מיאלואידים חריפה acute myeloid leukemia (AML)..

"כעת יש לנו תמונה מדוייקת איך לויקמיה חריפה מתפתחת," אומר מחבר ראשי, ריצ'רד ווילסון, PhD, מנהל של מכון הגנום באוניברסיטת וושינגטון. "זה לא מאות מוטציות שחשובות אלא רק מעטות בכל מטופל שדוחף תא נורמלי להפוך לתא סרטני."

מציאת המוטציות תהיה חשובה לזיהוי טיפולים ממוקדים שיוכלו לשתק (knock down) גידולים."

מחקר זה חוקר לראשונה את תדירות ההתפתחות של מוטציות בתאי גזע בריאים בדם. תאים לא בשלים אלה במח העצם הינם מקור לכל תאי הדם בגוף.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

AML הינו סרטן הדם שמתפתח כאשר יותר מדי תאי דם לא בשלים נדחקים מתאים בריאים. בשנים האחרונות, חוקרי אוניברסיטת וושינגטון במרכז הסרטן סיטמן בבית חולים Barnes-Jewish, ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון ריצפו את הגנום של 200 מטופלים עםAML על מנת לנסות להבין את המוטציות בבסיס המחלה.

בלי לטעות, כל תאי הלויקמיה אוחזים במאות מוטציות ובכך מציבים אתגר גדול למדענים, שהרבה זמן האמינו שכל המוטציות בתאי הסרטן חשובים להתקדמות המחלה.

"אנחנו יודעים שלא כל המוטציות חשובות," אומר מחבר שותף דניאל לינק MD , פרופסור לרפואה. ,"זה לא הגיוני שכל כך הרבה מוטציות מצויות בכל התאים של הגידול."

על מנת לחקור את מקור המוטציות, החוקרים בודדו תאי גזע של דם מבני אדם בריאים בגילאים שונים. הצעיר ביותר היה ילוד, והמבוגר בשנות ה-70 לחייו.

לכל אדם היו כ-10,000 תאי גזע במח העצם, והחוקרים גילו שכל תא גזע רוכש כ-10 מוטציות בשנה. לקראת גיל 50 מצטברות כ-500 מוטציות בכל תא גזע של דם.

"מוטציות מתפתחות בתאים ככל שאנחנו מזדקנים, אבל אף אחד לא ידע כמה מוטציות קורות בתאי גזע של הדם ובאיזו תדירות הן נוצרות," אומר לינק. "מוטציות רקע אלה קורות סביב חלוקת התא ואינן מיוחסות לסרטן.

הדנ"א שלנו יכול לספוג מספר רב של פגיעות כאלה ללא השלכות שליליות. אבל אם ארוע מתחיל סרטן קורה באחד מתאי הגזע האלה, הוא לוכד את ההיסטוריה הגנטית של אותו תא, כולל מוטציות מוקדמות יותר, ומוביל להתפתחות הלויקמיה.

כחלק מהמחקר, החוקרים ריצפו גנום של 24 מטופלים עם AML והשוו את המוטציות בתאי הלויקמיה שלהם לאלו שהתרחשו בתאי גזע של דם בבריאים.

החוקרים הופתעו לגלות שמספר כולל של מוטציות השתנו עם הגיל, וללא תלות באם למטופל הייתה לויקמיה. כך, באדם בריא בשנות ה-40 יש בערך אותו מספר של מוטציות בתאי גזע של הדם כמו בתאי סרטן של חולה לויקמיה באותו גיל.

תוצאות המחקר עוזרות להסביר למה הסיכוי לפתח לויקמיה עולה עם הגיל.

"AML יחסית לא נפוץ עד גיל 60," אמר מחבר ראשון של המאמר ג'ון וולש, MD, PhD,, פרופסור לרפואה. " זו הצטברות אקראית ותמידית של מוטציות בתאי גזע של הדם שמגבירה את הסיכון למחלה."

ע"י ריצוף הגנום של חולי AML , החוקרים גם הצליחו לזהות 13 מוטציות חדשות ,"driver" mutations (מוטציות שמקנות יתרון לתאים מסוימים), שכנראה בעלות חשיבות בהתפתחות לויקמיה במטופלים אחרים.

כמו כן הם זיהו מספר מוטציות נוספות שפועלות יחד עם מוטציות driver להקנות לתאי גזע של דם יתרון מול תאים אחרים. במטופלים רבים, זה נראה שתוספת למוטציית driver מתחילה, רק אחת או שתי מוטציות שותפות משפיעות על כך שהסרטן יתרחש.

הממצאים חשובים עבור לויקמיה, ויכולים להיות נכונים גם עבור סוגי סרטן נוספים.

"המחקר שלנו לא מספק הוכחה שניתן להשליך ממודל זה לסוגי סרטן אחרים," אומר מחבר שותף תימוטי ליי MD, פרופסור לרפואה וגנטיקה. "אבל מחקר זה לחוקרים להמשיך לחפש. המודל יכול להסביר את הכמויות גדולות של מוטציות שאנחנו וחוקרים אחרים מוצאים בסוגי סרטן שונים, ביניהם סרטן השד והריאות.

הרעיון שמירב המוטציות מתרחשות בתא לפני התמרה סרטנית הוא לגמרי חדשני ויש צורך להמשיך לחקור את הנושא."

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי