מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מחקר על התחדשות תאי מעי מסדיר את המחלוקת הארוכת שנים במחקר

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מחקר על התחדשות תאי מעי מסדיר את המחלוקת הארוכת שנים במחקר

פילדלפיה – ציפוי המעי מתחדש בעצמו כל כמה ימים בהשוואה למשל לתאי דם אדומים שמתחדשים כל 4 חודשים. התאים שעוזרים לספוג מזון ונוזלים שבני אדם צורכים נוצרים כל הזמן. מגוון סוגי התאים שעושים את זה מגיעים מתאי גזע ששוכנים בעומק קפלי המעי, הנקראים ווילי וקריפטי.

המיקום המדויק של תאי גזע - לא ברור. בעצם שני סוגי תאי הגזע קיימים אבל יחסי הגומלין ביניהם לא ברורים. סוג תא אחד מתחלק לאט ויושב בצידי הקריפטי של המעי. האחר מתחלק יותר מהר ויושב בעומק הקריפטי.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

חלק מהחוקרים מחשיבים סוג אחד וחלק בסוג אחר של תאי גזע כתא גזע אמיתי של המעי. העבודה האחרונה שפורסמה השבוע בscienceהמעבדה של ג'ונתן אפשטיין, MD, יושב ראש של המחלקה לביולוגיה התפתחותית ותאית מב ס לרפואה פרלמן באוניברסיטת פנסילבניה, עלול ליישב את המחלוקת. הממצאים מציעים אפשרות שיש קשר בין 2 הסוגים. בעצם, האחד יכול לייצר את השני, עובדה שהפתיעה את החוקרים.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

אנחנו התחלנו את המחקר ע י הסתכלות על תאי גזע בלב ואיברים אחרים , אמר אפשטיין, ברקמות אחרות בגוף, תאים שמתחלקים לאט לפעמים מעוררים תאים שמתחלקים יותר מהר שנקראים לפעילות כשהתחדשות הרקמה דרושה. הממצא שלנו שזה יכול לקרות במהופך במעי לא היה צפוי.

הגילוי שתאי גזע של מעי בעלי מחזור חיים מהיר יכולים לחדש פעילות לתא גזע רדום – שמתחלק לאט וכנראה חי למשך תקופה ארוכה – מעיד על כך שמסלולים התפתחותיים באיברי אדם שמתחדשים מהר כמו במעי, עור, דם ועצם, יכולים להיות יותר גמישים ממה שהעריכו קודם.

 הערכה יותר טובה והבנה של התהליך יכולים לעזור לנו לקדם רגנרציה של תא גזע בוגר ספציפי לרקמה שיכלה לאחר מכן לעזור עם התחדשות רקמה , אומר אפשטיין, זה יכול גם לעזור לנו להבין את סוג התאים שמעוררים סרטן במעי וקיבה.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי