מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: האתגרים המשמעותיים של הרפואה - לדם טבורי תפקיד מפתח

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: האתגרים המשמעותיים של הרפואה - לדם טבורי תפקיד מפתח 
לפני חוקרי תאי הגזע, התחום שישנה את פני הרפואה העתידית הולכת ומתבררת כקריטית עומדים שלושה אתגרים משמעותיים
האתגר העיקרי בחקר תאי גזע, הוא ללמוד כיצד ניתן לשלוט בהתמיינות של תאי הגזע כך שאפשר יהיה לכוונם לסוג התא שנדרש לצורך טיפול באיבר המסוים.

אתגר נוסף הוא איתור דרכים לגרום לכך שהתאים יתאימו לכל אדם, ולא רק למי שממנו נלקחו – ללא דחייה עם מערכת החיסון של החולה.
מחקרים פורצי דרך מנסים לחקות את תהליכי ההתפתחות הבסיסיים של רקמה בגוף, לצורך השתלת רקמות. הנדסת רקמות בתאי גזע, מכוונת את התמיינותם של התאים בכיוון הרצוי, תוך יצירת התנאים הנחוצים ליצירת רקמות מורכבות.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

רפואת העתיד מחפשת פתרונות לסוגיות דוגמת המחסור ההולך וגובר באיברים להשתלה: על רקע המחסור בהם, מהווים תאי הגזע והנדסת הרקמות מקור לאופטימיות ותקווה, להפקת תחליפים ביולוגיים מתאימים. ניסיון ממשלות לקדם ולעודד את תרומת האיברים בקרב תושבים אינו מצליח להביא את הביקוש וההיצע לאותו סדר גודל, עם ההיצע. לכן לפיתרון חלופי מסוג יצירה/בנייה של איברים ורקמות במעבדה מתאים אנושיים, הוא הפיתרון המועדף.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

החוקרים מעריכים שניתן יהיה להשתמש בתאי גזע גם כאמצעי להשתלת גנים תקינים בחולי מחלות גנטיות שונות, בשיטות של הנדסה גנטית, ע"י ‏החדרת גנים ייחודיים לתוך התאים. השאיפה של החוקרים היא לפתח מאגרים אישיים של תאים ורקמות, שאותם יוכלו להשתיל במקרים של נזק לרקמה כתוצאה ממחלה או פציעה, או לחדש באמצעותם רקמות ואיברים שהתיישנו או התנוונו.

דם טבורי שנשאר בשליה לאחר הלידה, מכיל תאי גזע צעירים ואיכותיים ומשמש כמקור אלטרנטיבי של תאי גזע להשתלת מוח עצם. תאי גזע מדם טבורי איכותיים במיוחד ומתאימים להשתלה גם במקרה בו אין התאמה מושלמת בין התורם לחולה. מסיבה זו הוקמו בנקים לשימור דם טבורי, בהם נשמר הדם, שירות מעין "ביטוח ביולוגי" פרטי. המחקרים, מראים כי בתאי הגזע מדם טבורי פוטנציאל רב לשמש כאבן בניין לטיפול במחלות קשות רבות ושונות.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי