מיקי שחם – מביא דיווחים מדעיים - רפואיים מהעולם: רמז חדש לבקרת חידוש העור

מיקי שחם – ביוקורד בע"מ, מביא דיווחים מדעיים - רפואיים מהעולם: רמז חדש לבקרת חידוש העור


"מתג" מולקולארי מדליק ומכבה תאי גזע; יכול לעזור לקורבנות ומטופלי כוויה עם קרצינומת תאי קשקש


כיצד איברים "יודעים" מתי להפסיק לגדול? התשובה יכולה להועיל לרפואה מחדשת, וגם לסרטן – כאשר אותות "הפסקת גדילה" אלו אינם ניתנים או אינם נחשבים. חוקרים בתוכנית לתאי גזע בבית החולים לילדים בבוסטון כעת מצאו רגולטור של פעילות גנים אשר אומר לתאי גזע של האפידרמיס מתי זה הזמן לגדל עוד עור, וכמו כן מולקולת "ריסון ההמון" אשר יכולה לחוש בצפיפות תאים ולכבות את הגדילה.


העבודה, על תאי סרט של עכברים ובני אדם, מספקת רמזים לאסטרטגיות טיפוליות חדשות עבור סרטן, במיוחד קרצינומת תאי קשקש, סרטן העור השני הנפוץ ביותר, שבו צמיחת תאי האפידרמיס מופעלת באופן לא תקין. היא עשויה גם לסייע למאמצים לגדל שתלי עצם ולטפל במטופלי כוויות.


הממצאים, שפורסמו בכתב העת Cell ב4 במרץ, מדגישים את הרעיון שסרטן וחידוש קשורים בקירוב. "מצאנו מתג מולקולארי אשר אומר לעור שלכם להמשיך לגדול או להפסיק לגדול," אומר פרננדו קמרגו, החוקר הבכיר במחקר וחוקר עיקרי בתוכנית לתאי גזע לילדים.


קמרגו ועמיתיו עשו מניפולציה למולקולה בשם Yap1, הידועה כבר – ממחקרים על זבובי פירות – כגורמת לגדילת גידולים מאסיבית על ידי הפעלת מסלול הידוע בתור Hippo (קרוי כך בגלל הגודל העצום של הגידולים). כאשר הם דיכאו את תפקוד ה-Yap1 אצל עכברים, תאי הגזע של עור האפידרמיס שלהם לא הצליחו להתרחב והיה להם עור דק ושברירי.


לפי מיקי שחם, ביוקורד בע"מ – בנק החיים, הטיפול המדובר בתאי גזע, הוא אחד מעשרות מחלות וטיפולים הנחקרים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים. דם טבורי מהווה מקור טוב יותר ממוח עצם, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית וכן, בניגוד לתאי מוח עצם, תאי גזע מדם טבורי הינם בעלי יכולת להפוך לסוגים שונים של תאים בגוף.


ההפך גם היה נכון. "ככל שיש לכם יותר Yap1 בתאי הגזע שלכם, כך העור שלכם גדל להיות עבה יותר," אומר קמרגו, שהוא גם חבר במוסד לתאי גזע של הארוורד.


עם זאת, הפעלה של Yap1 גם גרמה לעכברים לפתח גידולים דמויי-קרצינומת תאי קשקש, מצאו החוקרים.


הם בנוסף הראו ש-Yap1 מושבת מפעולה על ידי מדכא גידול ידוע בשם אלפא-קטנין, אשר מתחבר ל-Yap1 ושומר עליו מחוץ לגרעין התא. אצל תאי קרצינומת קשקש אנושיים וגם אצל עכברים עם מוטציות של אלפא-קטנין, Yap1 חוזר לגרעין ונהפך לפעיל שוב.


"אלפא קטנין מושתק בסוגים רבים של סרטן אפיתלי – סרטן עור, סרטן המעי הגס וסרטני תא קשקש אחרים," אומר קמרגו. "כאשר אלפא קטנין נעדר או עבר מוטציה, אתם מקבלים צמיחה מופרזת של תאים, אבל עד עכשיו זה לא היה ברור למה. העבודה שלנו מציעה שהפעלה מופרזת של Yap1 היא ככל הנראה מה שמניע סרטנים אלו."


ליקי שחם – "בנק החיים" ביוקורד מוסיף, כי דם טבורי מהווה מקור טוב יותר ממוח עצם, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית וכן, בניגוד לתאי מוח עצם, תאי גזע מדם טבורי הינם בעלי יכולת להפוך לסוגים שונים של תאים בגוף.


אלפא-קטנין ידוע כבעל היכולת לחוש בצפיפות התאים בסביבה המיידית שלו, ואולי אפילו בסוג שלהם. הצוות של קמרגו חשף כיצד המידע מובא לשימוש: כאשר תאים מתקבצים הדוק מדי, אלפא-קטנין מעכב את ה-Yap1 – ההדגמה הראשונה של קשר ישיר בין אות סביבתי (צפיפות תאים( לרגולטור מולקולארי של גודל איבר. עד עכשיו, מעט היה ידוע לגבי מה שומר על האיברים בגודל ספציפי.


"באמצעות Yap1, אלפא-קטנין אומר לתאי גזע של האפידרמיס להתרבות או לא להתרבות, תלוי בצרכי הרקמה," מסביר קמרגו.


עכשיו שה'מתג' לצמיחת עור ידוע, מניפולציה שלו תוכל לספק דרכים להצמיח תאי עור כאשר הם נדרשים או, במהופך, להפסיק את הצמיחה הסרטנית. הקבוצה של קמרגו מבצעת ניסויי סינון כדי למצוא מולקולות קטנות אשר מחקות Yap1, כדי לגרום לחידוש העור במקום פצוע, או שמעכבות Yap1 כדי לטפל בגידולי עור. הצוות גם מחפשת עבור מולקולות אחרות אשר עשויות גם לפעול הדדית עם Yap1.


מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות ביוקורד בע”מ - בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.


מיקי שחם, ביוקורד בע"מ, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:


·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.


·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.


·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.


בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות ביוקורד בע”מ - בנק החיים, בלבד.

us aaa replica rolex watches are equipped with Swiss movements. You can possess the cheap fake watches from online stores.

1:1 us luxury fake watches here are at affordable prices. All the Swiss made replica watches are available.


 





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי