מיקי שחם, ''בנק החיים''– דם טבורי, מביא פרסומי מדע ורפואה מהעולם: מחפשים עדויות לסרטן קולורקטלי ב DNA "זבל"

מיקי שחם,  ''בנק החיים''– דם טבורי, מביא פרסומי מדע ורפואה מהעולם: מחפשים עדויות לסרטן קולורקטלי ב DNA "זבל"

8.5.2012

שני חוקרים בבית הספר לרפואה של דרטמות עזרו לגלות את הזיהוי של שני סוויטצים אשר יכולים להדליק או לכבות גנים אשר קשורים בסרטן קולורקטלי. הממצאים מציעים עדות על ההתפתחות של סרטן מסוג זה ויכולים לסייע לפתח תרופות.

אסון מור, פרו' לגנטיקה וצוותו היו חלק מהחוקרים.

הצוות פרסם את הממצאים ב-Science Express, עיתון אונליין של הג'ורנל Science

מיקי שחם, בנק החיים לדם טבורי, מבהיר כי מחקרים רבים על סרטן ומחלות אחרות מחפשים ווריאציות גנטיות אשר מובילים למחלה. עבור מחקר זה, מור והקולגות בחנו חלקי DNA אשר לא מקודדים לחלבונים – חלקים אשר כונו לפעמים "זבל".

DNA "זבל" זה סובל מהתעלמות אבל זוכה לאחרונה לתשומת לב כיוון שברור שהוא יכול לווסת את הביטוי של גנים.

"אנו מתחילים עכשיו לתת פונקציות למה שכונה DNA "זבל" בעבר – חלק בין גנים שאנו לא בטוחים מה הוא עושה, אם הוא עושה משהו בכלל" אומר מור. חלבונים נקשרים לחלקים לא מקודדים אלו הרחק מגנים, מסביר מור, ויכולים לעזור להדליק או לכבות גן.

החוקרים התבוננו בחלקים מסוימים של DNA לא מקודד ב-9 דגימות של חולי סרטןו-3 דגימות של בריאים. הם מצאו דפוסים בחלקים הלא מקודדים אשר היו שונים בהתאים למצב הבריאות.

החוקרים מכנים חלקים אלו VELs. קופר-סאל אומר שהדפוסים שהם מצאו הם יותר מהימנים כאינדיקטורים של הנוכחים של הסרטן מאשר מה שידעו היום על דפוסים של ביטוי גנים.

"יש סיגנל ברור", הוא אומר. הדגימות מהגידולים נלקחו מחולים בשלבים שונים של המחלה, דבר שמוסיף לכח של הממצאים.

מור, מוסיף שמה שהם מצאו במחקר הוא היכולת להבין הררים של מידע על ידי שימוש בתכנות מחשב ואלגוריתמים.

"זהו זמן מרגש במחקר הסרטן כיוון שאנו יכולים כעת לרצף גנום אנושי שלם ולמדוד את הגנום, אבל מה שנשאר מאחור הם השיטות המחשוביות – התיכנת, האלגוריתמים, הגישות הסטטיסטיות – שיאפשרו לנו להבין את הררי המידע", אומר מור.

"טכנולוגיות הריצוף של DNA שמפיק את הנתונים זזים מהר הרבה יותר מהשיטות המיחשוביות שעוזרות להבין את המידע".

קופר-סאל מוסיף שהחישוב הקשה שדרוש על מנת לערוך אנליזה היה אפשרי רק כיוון שהם קיבלו גישה למחשבי על.

לפי מיקי שחם, מחברת בנק החיים, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

יש מספר כיוונים שהמחקר יכול להמשיך בהם. קופר-סא ל אומר שהם הם יכולים להתבונן בדגימות נוספות ולמצוא דפוס דומה אז "הגנים שהם המטרות של ה-VEL האלו יהיו מטרות טובות לטיפול בסרטן זה".

"זוהי המטרה הסופית – לפתח תרופות", אומר מור " אם אנו יכולים להבין את הביולוגיה של איך גנים אלו נדלקים ונכבים, אז אנו יכולים לפתח תרופות אשר יתקפו אותם ויכבו או ידליקו אותם".

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם, בנק החיים לדם טבורי, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.

·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק החיים, בלבד.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי